Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Levonline-strul?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-21, 23:07 #31
mikkex mikkex är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
mikkex mikkex är inte uppkopplad
Nykomling

Som sagt Patrik, ditt agerande i denna och många andra trådar gör att jag inte kan rekommendera dig som leverantör. Du beter dig, i mina ögon, mycket oseriöst. En regel som gummianka föreslår ovan skulle öka kvalitén på det här forumet, så den är jag för.
mikkex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-22, 00:59 #32
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Tack Patrik, för informationen! En del av det du skriver arbetar vi på redan. Vi vill till exempel få till en bättre övervakning på nätnivå för att bättre analysera trafiken. Tyvärr får jag inte prata så mycket om våra nät, vilket är lite tråkigt för du hade säkert kunnat såga det vid fotknölarna och gett tips på förbättringar.

Citat:
Originally posted by mikkex@Sep 21 2008, 23:07
Som sagt Patrik, ditt agerande i denna och många andra trådar gör att jag inte kan rekommendera dig som leverantör. Du beter dig, i mina ögon, mycket oseriöst.
Nu är den här diskussionen ju väldans off-topic... Jag personligen tycker Patrik är öppen och ärlig, något han inte minst visat i den här tråden där han gav ut tips på hur man som ISP kan skydda sig mot dylika attacker. De uppgifter och erfarenheter han skrivit ner i ett par enkla inlägg här skulle i många företag klassas som affärshemligheter, inte minst om det var en konkurrent som frågade (vilket det ju var nu eftersom jag är anställd på Levonline).

Jag ser i alla fall inget fel i hans agerande.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-22, 01:53 #33
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Är det som är nackdel att endast vara anställd och inte kunna ta egna beslut i alla frågor, kan vara svårt att att få ledningen att godkänna ett köp för något som kostar mer än övriga billiga produkter.

Eller få dom och fatta varför man ska ha A + B matning till all utrustning.

Och när väl något händer så hugger ändå ledningen hallsen av dom anställda.

Nätövervakning är viktigt, dock måste även nätet hålla hela vägen och utrustninen inte stendö.

För man behöver inte nätövervakning om allt stendör vid minsta lilla DDoS, det behöver man inte ha någon avancerad nätövervakning för att se.

Kan säga ett ord, netflow utan det så skulle allt vara ett helvete. Kunna identifera DDoS trafik i realtid. Skulle vara omöjligt att hitta trafiken annars på ett smidigt sätt.

Att kunna ta fram all trafik i realtid är viktigt, exempelvis att kunna se all icmp som passerar ena core routrer

CR1-CNV.VXJ#sh ip cache flow | include icmp
Fa6/6 193.27.XX.XX 190.201.XXX.XX icmp 0 0 0
Gi1/2 204.8.XX.XX 193.27.XX.XX icmp 0 0 0
Fa6/2 204.8.XX.XX 85.24.XXX.XX icmp 0 0 0

Och så vidare, censur på IP. Inte smart att lämmna ut trafikdata publikt annars :P

Men netflow är något man kan använda till mycket, exempelvis avancerad statistik över användning på protocol nivå och kunna ge avancerade pdf raporter till kunder över statistik.

Så kan dom se exakt trafik över vilka IP som besökt dom och exakt hur många % som är http trafik eller övrigt.

Men det kräver utrustning som sagt som klarar det, även att saken inte dör. Kommer man inte åt sina routrar eller liknande så är ju all övervakning ändå värdelöst.

Bästa nätövervakningen är att koda eget över viktigaste sakerna, SNMP och dokumenation över alla Cisco MIB så kan man få ihop det man behöver.

http://patrikweb.net/~admin/irc.JPG som exempelvis

Nu ska jag inte säga så mycket mer som kan skada mina konkurensfördelar i infrastruktur.

Men netflow är det av det bästa man kan ha.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-22, 13:32 #34
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Måste nog gå i försvar här för patrikweb, ju större infrastrukur jag skapar med switchar, brandväggar och special anti ddos skydd och lär mig hantera hög trafik, så inser jag hur lite grabbarna och tjejjerna kan därute på webbhotellsmarknaden. Jag vill inte säga att det är just fallet här med levonline, utan det gäller mer generellt. Och jag håller med emilv, att patrikweb är faktiskt en av dom som har gett mest info hur man faktiskt kan lösa olika saker och problem.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017