FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur bokför jag köp av bilder från istockphoto, med tanke på moms osv?
tacksam för uförligt svar! B) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Intressant fråga. Bör man räkna ett inköp av en bild som en tjänst eller vara egentligen? Om det är en tjänst så skall den ju bokföras utan moms eftersom köpet är utanför EU, men vad räknas det som egentligen???
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
jag tror inte det har någon större betydelse, men när jag frågade revisorer från skatteverket när dem gjorde en revision hos mig så tyckte de att man ska ta det som tjänst.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Mm rent spontant hade jag själv tagit det som en tjänst.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilket konto ska jag bokföra det på? Hittar inget jag tycker låter vettigt. :blink:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
datatjänster (eller motsvarande) är lämpligt
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Ett förslag är:
2614 Beräknad utgående moms 2645 Beräknad ingående moms 1930 Bankkonto 6238 Snuskbilder? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Frågan r om bilden är till för ditt eget företags bruk eller om du ska sälja det vidare till dina kunder?
Man kan bokföra det som en tillgång på ett tillgångskonto om det är inköp till lager (och du ska sälja det vidare), då köper du en imateriell rättighet, dvs ett 1000-1999 konto. Detta påverkar inte resultatet alls, du flyttar bara runt tillgångarna lite, från kassa till imateriella tillgångar. Ett annat sätt är om du ska sälja den idare att bokföra den på ett 4000-4999-konto. Ärinköpet för "företagets egen konsulmtion" så kan du lägga det på endera 5000-5999 eller 6000-6999-konto. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|