FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan.
Hur har ni andra löst det med telefontider? Vi försöker svara så mycket och ofta vi kan. Men ibland går det bara inte att klara trycket. Ofta måste förmiddagen gå åt till att packa för att hinna få iväg paketen. Och sen när paketen är iväg så prioriteras telefonen. Vi märker ofta en irritation bland kunderna som försökt ringa under förmiddagen men inte kommit fram till oss. Vi har inte satt ut några "telefontider" på våra webbshoppar och nu funderar jag på om det är vettigare att kanske lägga upp en telefontid mellan 13-17:00 för det är då vi är bäst på att svara i telefon. Största delen av samtalen slutar med en order så det känns väldigt jobbigt när man inte kan svara. Ni som har satt ut telefontider, hur efterföljs detta bland kunderna? Ni som inte har något telefonnummer utsatt alls, hur har reaktionerna bland kunderna varit över detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
1. Har man telefon ska man svara, kan man inte svara ska man skita i telefon och endast ha mail. Bättre att ha en bra kundtjänst på mail än en dålig på telefon.
2. Angående telefontider så är det ett måste. Även om det ringer efter stängning så behöver ni inte svara då ni har satt upp era tider. 3. Skaffa en växel. Med denna kan ni sätta in era öppetider automatiskt samt även ha köfunktion vilket betyder att kunder blir placerad i kö istället för att höra att det ringer hela tiden. Detta bygger visserligen på att ni ska svara så snart det går. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dreamlogistics
1) Håller inte med dig helt där. Du kan ha telefon och försöka svara men hänvisa till mail övriga tider. Endast mail gör att många inte vågar beställa eftersom de inte vet om företaget existerar eller inte. Inte ens jag som gammal e-handlare beställer från företag helt utan telefon. Jag vet hur lätt det är att slänga upp en flashig hemsida utan produkter bakom. 2) Tja du, det är lätt att säga svårare att göra. Vi hade telefontider men kunderna förväntade sig svar alla tider i alla fall. Även klockan 04.00 på nätterna......det är det negativa med företag hemma. Jag har samtal på julafton, nyårsnatten, de flesta vardagsnätter, mornar kvällar you name it. Alla tidpunkter på dygnet ringer telefonen. Kunderna skiter högaktningsfullt i att det finns telefontider. Lösning Låta bli att svara Javisst, och bli utskälld av kunden senare när du svarar.... och jag blir faktiskt störd av att det ringer hela tiden även om man vet att man inte behöver svara så känner du dumt nog något slags ansvar för att hjälpa kunden, men det kanske är en kvinnlig egenskap vad vet jag..... Vi drar numer ur jacket på nätterna det var enda sättet för oss att hantera telefonfrågan. Så sammanfattningsvis telefontider är bra men du får lära dig att leva med att det alltid ringer, att kunder alltid tycker att du ska vara tillgänglig jämt samt att lära dig dra ur jacket när du vill slippa höra telefoneländet.... 3) Bra ide. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu har inte vi det problemet direkt men ett tips är annars Callback där kunden knappar in sitt telefonnummer så ringer man upp kunden istället. Finns som funktion i Asterisk
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kärt besvär när kunderna ringer!
Finns telefonsvararservice med en tjej som svarar och tar telefonnummer så ni kan ringa tillbaka. Trevligt att få prata med en levande människa. Resulterar varje samtal i en order så borde kostnaden inte vara något problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Annars en enkel telefonsvarare.
Med ett enkelt meddelande om när ni enklast går att nå eller att dom lämnar sitt namn o nummer så ringer ni så snart ni kan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
2. Vi hade telefontider till en butik men ingen växel vilket betyder att man kan ringa även efter telefontiderna. Däremot hade vi det på kontoret vilket innebar att vi kunde gå hem och inte bli störda på nätterna, julafton m.m. Du borde kolla på en växel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dreamlogistics.
Jag håller med att man ska svara och ha telefontider, men det komemr alltid att finnas tidpunlkter då man av olika anledningar inte kan svara. Jag beställer heller oftast inget av firmor utan fasta telefonnummer, kanske borde ha skrivit det. På något sätt ger det mig som kund ett större förtroende för butiken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Antlia KalixTele24 eller CallInOne eller något liknande företag som du vidarekopplar telefonen til vid ej svar. De kan då ta ett meddelande så du kan ringa upp kunden så snart du hinner.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag använde en sådan tjänst ett tag men tråkigt nog så ringde alltför många säljare av saker samt att jag har för få order på varje kundsamtal för att det ska löna sig att använda en sådan tjänst tyvärr.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|