FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Någon som vet hur LoopiaDNS agerar när man tar bort en domän ur kontrollpanelen? Blir den omedelbart tillgänglig att köpa för någon annan? Jag har en .se domän som jag vill överlåta till en vän. För att slippa allt papperstrassel tänkte jag ta bort den ur min LoopiaDNS och låta kompisen köpa den på en gång (han kör oxå Loopias Dns tjänst). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
En överlåtelse av domännamnet måste göras den vanliga vägen, att bara ta bort den ur LoopiaDNS och lägga den på kompisens konto kommer inte göra kompisen till innehavare av domännamnet utan det kommer fortfarande vara du.
Så, gör en överlåtelse av domännamnet, papperstrassel är tyvärr fortfarande ett måste när det gäller .SE. (men det blir snart bättre) ![]() //Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är faktiskt (tyvärr) rätt jobbigt med överlåtelser, speciellt när man inte kan vända sig till IIS direkt, utan måste gå via ett ombud, och loopia har jag bara dålig erfarenhet av när det gäller just administrativt arbete, byte av domän, överflyttningar, locked domains, allt.
Det beror väl på vad din kompis vill? Din kompis kommer inte kunna lägga till den till sin DNS iaf, det kommer inte fungera då han inte äger domänen. Du kommer inte undan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Usch vad jobbigt. Det är ingen speciellt nämvärd domän så jag tänkte låta fakturan förfalla så får han själv köpa den när den blivit ledig.
Är det samma (en månad?) grace period på .se som på .com? Om fakturan förfaller 2008-10-13 så borde den bli ledig 2008-11-13 ? Går det inte att säga upp .se domäner i förtid om man inte längre vill ha dem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är en månad så vitt jag vet på .SE, ibland har det verkar som det är längre tom.
Om du ringer deras kundtjänst å frågar kanske du får bäst svar ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Loopia debiterar 110 kr + moms för överlåtelsen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Har minne att det är så, och då är det väl inte dyrt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Har den ingen PR så kommer nog ingen ta den, men har den PR1 eller mer så är det stor risk att du blir av med den. Men ursäkta: Om du skriver här för att gnälla för att du är LAT då har du nog faan kommit till fel forum, gnälla kan du göra hos din morsa ! typ.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
1. Gå till https://www.loopia.se/blanketter/se_overlatelse/
2. Fyll i webbformuläret 3. Skriv ut och skriv under 4. Skicka in * Du betalat inte överlåtelsen. * Fakturan ställs till den nya innehavaren och i överlåtelsen ingår första året. Snabbt och enkelt! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|