FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag jämför annonsörer hos TD. Där finns många som erbjuder likartade tjänster som jag är ute efter att annonsera för, men jag har svårt att avgöra vilka egenskaper hos en annonsör som jag ska titta efter. Vad är det jag ska titta extra noga på? Blundar du för annonsörer som inte har iSale eller mindre än 30 dagars cookie-tid?
Det är naturligtvis svårt att veta hur bra olika annonsörer tar emot de besökare jag skickar, men det måste finnas saker som exkluderar en stor del av de tilltänkta innan de ens når till det stadiet där jag överväger att testa dom för att undersöka konvertering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Skicka trafik till alla genom att splitta trafiken (split testing). Så ser du vem som konverterar bäst och var du tjänar mest pengar.
Gör du inte det så gissar du dig bara till och kan gå miste om bra intäkter. Saker kan se bra ut på papper men allt handlar om konverteringsgraden på deras webbplats inte hur mycket de betalar ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En bra annonsör...
1. ...ger dig all möjlig staistik över webbsidans konverteringsgrad (en annonsör som inte konverterar är ju relativt värdelös) vilka produkter som säljer bäst (är ju inte så kul och sitta och promota de 10 sämst säljande produkterna, vilket kan hända om annonsören inte ger dig tillräckligt med fakta och statistik. 2. ...opererar i en nisch med få konkurrenter. 3. ...använder sig inte av gratis 020 nummer.(läcka) 4. ...kommunicerar regelbundet med sina affiliates. 5. ...låter sina affiliates i god tid ta del av planerade utförsäljningar, prissänkningar m.m. 6. ...erbjuder en provision som ligger i det övre skiket inom samma brasch. 7. ...håller länkar och produktflöden uppdaterade. 8. ...är fri från läckor såsom utgående länkar m.m. 9. ...har en cookie längd på minst 180 dagar. 10. ..har ett bra urval av banners, textlänkar, artiklar, videor m.m. 11. ..jobbar aktivt för att öka konverteringen på sin webbsida. 12. ..ger sina affiliates fullständiga kontaktuppgifter som telefon, e-post, IM, adress m.m. 13. ..gör allt för hålla sitt affiliate program fritt från parasiter. 14. ..tar ALDRIG bort inaktiva affiliates. 15. ..har en tydlig PPC policy med få restriktioner. 16. ..försöker aldrig styra över försäljningen till telefonen för att slippa betala provisioner. 17. ..erbjuder provision även för telefonordrar genom telefon spårning. 18. ..har bra målsidor till sina länkar. 19. ..godkäner nya affiliates inom 24 timmar medan intresset är som störst. 20. ..ser till att affiliate spårningen inte bryts om man lägger till en ny betalningperiod. 21. ..konkurrerar inte med sina affiliates. 22. ..ser till att informera sina affiliates om ändringar i webbshoppen. 23. ..ger sina affiliates möjlighet att djuplänka till sidor som det inte redan erbjuds länkar till. 24. ..försöker inte använda sina affiliates för SEO. 25. ..har ett affiliate program som aldrig går offline. 26. ..startar inte ett affliate program för en webbsida som är helt ny och utan statistik som konvertering m.m. Affiliates gillar inte att va försökskaniner åt annonsörer. 27. ..har en bra prisättning på sina produkter/tjänster. 28. ..har en dedikerad affiliate chef som går att nå när man behöver hjälp. 29. ..delar ut schyssta bonuscheckar som morötter för sina affiliates. 30. ..här låter jag andra fortsätta...... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag gillar att leta annonsörer hos AdFair, för dom visar två viktiga saker i sin statistik som andra saknar.
1. VTS (klick per lead), vilket i princip är konverteringsgraden hos annonsören. 2. CPC (kronor per klick), vilket är samma sak, fast räknar in vad jag får per lead också. Här försöker jag naturligtvis hitta annonsörer med låg VTS och hög CPC. Annars gillar jag klick-kampanjer, där faktiskt annonsören tar ansvar för att generera avslut. Det som ger mig allra mest är just nu en klick-kampanj, och eftersom annonsören är nöjd, så antar jag att deras konverteringsgrad är godkänd. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|