FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad är egentligen skillnaden, generellt sett, mellan VPS och vanlig shared hostning, förutom att man med VPS får administrera servern själv?
Fördelar - nackdelar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tycker att du svarar på det själv. Fördelen med VPS är att du kan administera servern själv. Nackdelen är att du måste administera servern själv :P
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Du får normalt mer kraft på VPS samt inga andra kunder som kan störa på det sättet.
Nackdelen är att du får sköta allt själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Så om jag inte behöver administrera servern så finns det egentligen ingen anledning att byta till VPS?
Finns det något som säger att under VPS tilldelas man mer serverresurser, eller varierar det från företag till företag? Saken är den att jag vill snabba upp min sajt, men det finns inte budget för en dedikerad server i dagsläget. Vad jag egentligen vill ha är en snabb/premium shared hostning, får gärna kosta lite mer om det kan förbättra responsen på sajten. 98% av mina besökare kommer från Sverige. Förslag mottages tacksamt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Och vad betyder "inga andra kunder som kan störa på det sättet"? Beklagar alla frågor, jag vill bara försöka skaffa mig en uppfattning om vad det är jag behöver. ![]() Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Normalt kan du inte använda 128 eller mer minne på en shared server, dock får man ju även tänka på att systemet och mysql/apache även drar minne.
Finns inga kunder som kan sänka servern, köra dåliga script etc. På shared kan mycket hända när det är många kunder som ligger på den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Din server drar mer än bara minne. Det finns en hel rad med olika systemresurser som ska delas mellan användarna på en vps förutom hårddiskutrymme och minne. Beroende på vad du kör för något så kan du slå i taket nånstans och då dör din process. Oftast utan förvarning och utan spår i loggarna. Om supporten är hjälpsam och trevlig så fungerar det ändå, men det är en extra risk man tar på sig.
På ett webbhotell är det en uppsättning apache, mysql mm som servar alla sidor men som också har tillgång till alla systemresurser som finns på den servern. I en vps är det tio-tjugo-trettio-fyrtio apacher/mysql som kör inom varsin virtuella lekhage där de var och en för sig bara kan utnyttja sin andel av de systemresurser som finns. Så det kan mycket väl bli så att en hemsida som går utmärkt på ett vanligt webbhotell drabbas av problem när det flyttas över till en vps. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
En process dör inte utan orsak, inte om man väljer en seriös VPS leverantör som kör hel virtualisering.
Man ska inte köra sådana som erbjuder minnes burst under vissa tider då det inte fungerar för seriösa saker i drift utan endast förlorad data och saker som dör. OpenVZ och liknande fungerar normalt bra men man ska passa sig för köra seriösa saker i drift på sådan miljö. Disk har du ju även en maxgräns på shared hosting med, och VPS ger betydligt mer disk är vanlig shared hosting. Enda kan vara hur stor CPU belastningen är, men oftast är det inga problem att sätta gränser för att dela upp det bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det blev lite komplicerat för mig, men jag tror jag fattar vad ni menar.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Sammanfattning ,är detta de olika alternativen för hosting:
Webbhotell, flera delar plats på en till flera servrar som ägs av leverantören. Leverantören sköter om operativsystem, brandvägg etc. VPS - Virtuell Privat Server, en virtuell server som ägs av leverantören. Du sköter själv om operativsystem, brandvägg? etc. Colocation, egen server, som du äger, som placeras tillsammans med andra servrar hos en leverantör. Du sköter själv om operativsystem, brandvägg? etc. Dedikerad, egen hyrserver som som ägs av en leverantören. Du sköter själv om operativsystem, brandvägg? etc. Managed Hosting?, hyrserver som ägs av leverantören. Leverantören sköter om operativsystem, brandvägg etc. För mig som är totalt ointresserad av operativssystem, brandvägg mm så är webbhotell och Managed Hosting enda alternativet? Det finns ingen som erbjuder vps där leverantören tillhandahåller en server inkl operativsystem, administration mm? Jag är väl inte helt ointresserad av operativsystem mm, men som webbutvecklare vill jag fokusera på att utveckla och köpa servertjänster från experter. Och om jag växer ur mitt webbhotell så måste jag antingen köpa Managed Hosting alternativt välja vps, Colocation, Dedikerad och köpa drift och administration från någon lämpli konsult? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|