FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om man söker på Google på exempelvis "Adwords" eller "internetmarknadsföring"
http://www.google.se/search?hl=sv&q=adwords&meta= http://www.google.se/search?hl=sv&q=intern...C3%B6ring&meta= Så ser ni att Google själva har annonser som har visad url adwords.google.com/se Men notera att de här kör med telefonnummer i annonstexten som erbjuder en kontakt från Google om man antingen SMS:ar eller ringer det är olika möjligheter och telefonnummer per sökfras. Varför tycker jag detta är anmärkningsvärt då. Förutom att jag anser att sökresultaten blir fulare med telefonnummer och att jag som användare/sökare får mindre fakta att titta på då massa tecken går åt till telefonnummer så måste man ju ställa sig frågan VILL GOOGLE ATT ANDRA ANNONSÖRER GÖR LIKADANT ? Knappast då de ju får debitera mindre klick från sina annonsörer = mindre intäkter Varför hittar jag som prospekt inte det erbjudandet på landningsidan som de länkar till och inte heller kan jag se det om jag går in till Adwords via annonseringsprogrammet från Googles startsida ? Nästa följdfråga blir då om Googles kvalitetsalgoritmer är avstängda för sina annonser ? För om nu många tar allternativet att sms:a eller att ringa så blir det ju färre som klickar sig vidare från annonsen procentuellt och därmed så skulle de ju tappa placeringar på sökordet om de andra annonsörerna som finns på sökordet har bättre CTR eller hur ? Så antingen är detta någon som är smart och låtsas vara Google (jag försökte via nätet och 118118 få reda på ägarna till telefonnumrena utan framgång) eller så är Google inte strategiska då de ju inte behöver betala för klicken och med största sannorlikhet så har de gjort en override i systemet och låst fast annonsen på den positionen. Men kanske ser vi snart i hjälpfilerna i Adwords att de informerar slutkunderna att om de vill att budgeten skall räcka längre så kan vi rekomendera er att lägga in era telefonnummer men tänk då att klicken kan bli dyrare då CTR:en kan sjunka för mycket ![]() Eller kanske vi ser en ny algoritm komma snart för ordinarie träfflistan med = telefonnummer rankas högre/bättre ![]() Jag fick en telefonröst som sa välkommen till Google Sverige när jag ringde men det var ju helg så de hänvisade till kontorstid. Vad tror/tycker ni om detta ? Jag kommer i vilket fall maila våra key acaounts i Dublin detta så får de väl kolla upp detta själva och kanske om vi har tur så får de tillåtelse att kommentera här på WN. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Om jag förstår dig rätt nu, vilket jag säkert inte gör men. Den annonsen hamlar ju där för att det är sponsrad länk. Alltså sponsrade länkar hamlar alltid högst upp så det betyder ju inte att deras kvalitésökning eller vad du kallade det puttar ner den i listan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Är ju fult av google eftersom de antagligen kör det inte bara på google.com utan även via adsense for search och på partnersidor vilket innebär att annonsen visas på sidan, många ringer telefonnumret, google får en ny kund, men webbsidan som visade annonsen får inte betalt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Men första poängen är att de har telefonnummer i annonstexten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ja inte fan använder de quality score när de rankar sina egna annonser iaf.
Kör också en del telefonnummer. Beror väl på nisch och hur mycket info du behöver innan du ringer. Alla vet ju att man inte ska göra som Google utan bara följa deras riktlinjer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Men huvudfrågan är ju A vill Google att deras Adwordskunder gör så om inte så är det ju politikerliknande det de gör. B Varför har de inte erbjudandet på landningssidan så att alla kan få ta del av det erbjudandet i så fall. Fast delen om politikerliknande börjar man ju få en viss vana för nu efter att ha jobbat med Adwords över 5 år nu :blink: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu så har Google ändrat annonserna och telefonnumerna är borta
http://www.google.se/search?hl=sv&q=adword...=S%C3%B6k&meta= http://www.google.se/search?hl=sv&q=intern...C3%B6ring&meta= Och när jag tryckte på uppdatera så flög annonsen till höger så nu är ju allt som det borde vara. Länge leve WN |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|