Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Auktionssida? Vad gäller?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-28, 16:06 #1
stoffe1 stoffe1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 94
stoffe1 stoffe1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 94
Tjenare!

Har ett nytt projekt i åtanken där man ska kunna sälja sina designer/domäner per auktion. Jag vill därför kolla upp om det är lagligt att bedriva denna verksamhet. Det är givietvis ett registrerat företag som kommer driva det hela och en hanteringsavgift kommer att dras in på varje auktion.

Det gäller alltså inget lägsta bud eller så, det är pure auktion, högsta budet efter en viss tid köper designen till budets summa.

Så snabbt och lätt? Är det lagligt att bedriva auktioner på nätet enligt svensk lag?

Tack!
stoffe1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-28, 16:17 #2
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Tradera
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-28, 16:20 #3
stoffe1 stoffe1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 94
stoffe1 stoffe1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 94
Givetvis finns Tradera. Men då det står att det är en del av Ebay så har jag aldrig riktigt uppfattat om de kör sina auktioner under Tradera AB eller Ebay. Ebay är ju ett företag som i alla fall inte är registrerat i Sverige.

Men jag antar väl att det är lagligt då.

Vill bara vara extra säker så man inte tabbar sig.
stoffe1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-28, 17:09 #4
Cataclysm Cataclysm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 18
Cataclysm Cataclysm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 18
"När du själv är med vid auktionen gäller konsumentköplagen. För auktioner på Internet, e-handelsauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen"

http://www.konsumentverket.se/mallar...ArticleID=1729
Cataclysm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-28, 19:33 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
För tomma domäner tycker jag det är en klart tveksam verksamhet att bedriva auktioner. Ingen kund borde behöva betala mer än det kostar att gå via ett normalt domännamnsombud dvs betala mellan 45-250 spänn för ett domännamn per år. Mer ska det inte behöva kosta.

Om det gäller en komplett webblats (med en seriös affärsverksamhet) med en etablerad verksamhet och upparbetat trafik, så är det ok att ha en auktionsverksamhet enligt min mening. Men då bör det vara uppbyggt i ett eget företag så att egentligen så säljer man bolaget. Enskild firma kan man inte sälja utan man måste sälja inkråmet. För Handelsbolag och kommanditbolag är dock tveksammt att sälja eftersom en köpare har obegränsat ansvar för bolagets tidigare åtaganden, kan enbart i begränsad omfattning avtalas bort, genom att säljaren åtar sig att stå för alla kostander för köpedagen (men då blir det ändå köparen som mste kräva säljaren på pengarna och har säljaren inga resurser eller är ovillig att betala så står köparen där med skägget i brevlådan i alla fall). En webbplats bör vid en auktion ligga tryggt förankrad i ett akriebolag, då är det enkelt att sälja och köpa. Man kan ju använda offShorebolag för att slippa att hosta upp 100000 i aktiekapital, men man kan ändå betala skatt och redvisa till Skattmasen i Sverige.

Om domänen inehåller spår av registrerade eller upparbetade varumärken så är det direkt olagligt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-28, 21:17 #6
stoffe1 stoffe1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 94
stoffe1 stoffe1 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 94
Det kommer till största del handla om oanvända designer. Te.x. person som lägger ut sina designer här på WN i Köp/sälj skulle kunna auktionera ut sin sida via denna tjänst istället. Företaget bakom kommer ta hand om försäljningen, dvs företaget agerar som mellanhand mellan säljare och köpare. Filerna som ingår i designen skickas till företaget av säljaren och pengarna för över till företaget av köparen. Därefter skickar företaget vidare pengarna till säljaren och filerna till köparen. Samt att företaget tar en hanteringsavgift.

Domänauktioner kommer bara ske i specialfall och då med tillhörande design eller färdigutvecklad hemsida.
stoffe1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-29, 11:16 #7
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 28 2008, 19:33
För tomma domäner tycker jag det är en klart tveksam verksamhet att bedriva auktioner. Ingen kund borde behöva betala mer än det kostar att gå via ett normalt domännamnsombud dvs betala mellan 45-250 spänn för ett domännamn per år. Mer ska det inte behöva kosta.
Alla domäner kostar olika, även om dom har ett grundpris.
Domänen sex.se är antaligen inte lika värd som linköpingshockeyförening.se, och det tror jag vi alla kan hålla med om.

Genom dom enkla argumenten så anser jag att det bör vara tillåtet att bedriva en aktionsversakmhet, och även på domännnamn.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-29, 12:38 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by eliasson@Aug 29 2008, 11:16

Genom dom enkla argumenten så anser jag att det bör vara tillåtet att bedriva en auktionsversakmhet, och även på domännnamn.

Med undantag för ombud till .SE och deras närstående, som har avtalet med .SE att ta hänsyn till.

Det finns speciella regler för folk som handlar med begagnade saker som även gäller auktionsfirmor. Läs mer om Lag (1999:271) om handel med begagnade varor
Även Lag (1993:768) om åtgärder mot penningtvätt kan vara bra att känna till.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017