Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Copyright på forum.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-08, 13:31 #1
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 132
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 132
Nu skriver jag en godnattsaga:
Citat:
Det var en gång en svala som flög.
Sen krockade den med en stolpe.
Godnatt
Vem äger copyrighten till min saga?
Kan jag i forumreglerna skriva att copyrighten på alla inlägg tillhör forumet eller anses överlåtas på forumet när det postas och få det någorlunda juridiskt hållbart?
Eller tillhör den automatiskt den användare som skrev inlägget oavsett vad som står i forumreglerna.

Det är ett svenskt forum.
Drew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 13:34 #2
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Den som skrev det är upphovsman. Du kan skriva in att du har rätt att använda det som skrivs där (tror aftonbladet gjorde så med sina bloggar?).
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-15, 20:52 #3
opik opik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 56
opik opik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 56
För att upphovsrätt så krävs det att verket når s.k verkshöjd. Det innebär att det ska vara något som ingen annan troligen skulle kunna göra mer eller mindre exakt. Den texten gissar jag skulle inte nå verkshöjd, men det är väldigt mycket praxis beroende vad som når verkshöjd och jag känner inte till praxis exakt.

Det som alltid tillhör upphovsmannen och inte går att överlåta även om upphovsmannen vill det (och som väl får anses som en brist i den svenska upphovsrättslagen) är den ideella rätten. Alltså att upphovsmannen alltid ska anges i samband med verket i den utsträckning god norm kräver det. I övrigt kan du i nåt avtal skriva att upphovsmannen forumsägarna att förfoga fritt över verken i enlighet med upphovsrättslagen. Vill du använda verken kommersiellt så kanske det är bra att skriva rakt ut att upphovsmannen överlåter de ekonomiska rättigheterna till forumet.

Jag är dock ingen jurist, juriststudent eller liknande. Jag intresserade mig bara för den lagen en gång i tiden. Jag garanterar alltså inte att informationen stämmer.
opik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017