Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbserver hemma?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-14, 12:15 #21
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av hundserver
Skulle nog se detta som att du INTE får använda ditt abb på det sätt du tänkt
Citat:
Tjänsten är avsedd för normal användning av
privatperson. Utnyttjande över detta är otillbörlig
användning.

Oops hade missat det där.

Citat:
Ursprungligen postat av jomper
Kör på så länge du tycker det funkar bra, risken att din ISP ska klaga är minimal. För dem är en fildelande kund ett större problem när det gäller utnyttjande av kapacitet.
Jag började med en garderobsserver, gick vidare till webhotell när siten fått lite fart för att sedan byta till colo när jag behövde mer kapacitet. Numera rullar allt på två colo-servrar.
Ja så tänkte jag med. Vill ha bättre koll på serverarbetet innan jag skickar iväg gumman på colo iaf. Sen så har ju 'hundserver' rätt med att colo är rätt billigt + får fast IP. Så jag får väl försöka skicka iväg den så fort som möjligt.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 12:32 #22
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by hundserver@Aug 14 2008, 10:43
Han riskerar desutom att bli av med sitt abbonemang, och har man då låt säga ett x antal "kunder/klienter" så är det inte så roligt längre, Dels börja byta isp, sen peka om alla ip m.m.

Men visst vill man riskera sin verksamet så GO FOR IT!
Jag kollade med en insider på den ISP jag hade då (han fixade även fast ip åt mig även om det inte behövs) och han såg inga problem med att använda det så som jag gjorde. Även en välbesökt webserver drar bara en bråkdel av vad en fildelande tonåring med 10Mbit upplänk gör eftersom den sistnämnda lätt nyttjar 100% av upplänkens kapacitet 24/7, enligt honom var de kunderna ett klart större problem.

Fåniga liknelser slipper jag helst, det går alltid att hitta en som passar det man vill argumentera för.

Självklart får man ha med i beräkningen att man i värsta fall kan bli avklippt från nätet, att uppkopplingen man har inte är lika stabil som hos en colo-leverantör osv, men för min del fungerade det till 100%. Är man studerande tonåring med en site som inte drar in några pengar så kan även 400 spänn i månaden (4800 kr / år) kännas för mycket.

Det beror helt enkelt på en massa omständigheter, men för trådskaparen tycker jag det verkar ok.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 12:51 #23
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Jag kollade med en insider på den ISP jag hade då (han fixade även fast ip åt mig även om det inte behövs) och han såg inga problem med att använda det så som jag gjorde. Även en välbesökt webserver drar bara en bråkdel av vad en fildelande tonåring med 10Mbit upplänk gör eftersom den sistnämnda lätt nyttjar 100% av upplänkens kapacitet 24/7, enligt honom var de kunderna ett klart större problem.
Jag tänker mer på att de kanske inte gillar att man tjänar pengar på deras nät snarare än maxar kapaciteten, men det kanske de inte bryr sig alls om eller?
Oläst 2008-08-14, 14:02 #24
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by aDonis@Aug 14 2008, 12:51

Jag tänker mer på att de kanske inte gillar att man tjänar pengar på deras nät snarare än maxar kapaciteten, men det kanske de inte bryr sig alls om eller?
Det är nog där som skon klämmer. De tar ofta ut mycket mer för ett företagsabbonnemang än ett privatabb. Ibland men inte alltid är det bättre kundtjänst till företagsabben.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 14:29 #25
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Jag kan både svara som bredbandsleverantör och hosting leverantör.

Om man ser till privata bredbandsanslutningar så ser inte jag något problem att kunder skulle köra egna servrar, det är ändå sådan liten trafik.

Torrent är den största problemet där folk har på sina datorer 24/7 och seedar, folk jag känner sitter och maxar sin 100Mbit antal gånger per dag. Och antal TB trafik upload varje månad.

Är av den anledningen det är skönt att sälja ADSL eller liknande där kunderna inte har någon upload då trafiken blir nästan gratis då.

Då hosting kunderna nästan endast har upload så har man massa download gratis som man kan ge till bredbandskunder. Men har dom hög upload så skiter sig det helt.

Men kollade stats precis nu på några bredbandskunder som inte drar någon trafik alls, så är inte alla som sitter och tankar precis.

Sedan är det normalt rätt överbokad på privatsidan, brukar max länka med 1Gbit. Visst kan man väl köra upp en 10Gbit om det behövs men oftast mycket ovanligt om man då inte har antal tusentals kunder på ett ställe.

Men normalt prioriterar man http/viop och liknande för att det inte ska bli segt för vanligt användning av internet. Är väl max att torrent inte skulle lyckas maxa anslutningen alltid.

Men kvaliten på bredbands näten är skrämande på många ställen, rent fuskbygge överallt. Men det gäller även anslutningar med högsta SLA till företag. Privatkunder på ADSL klarar hålla högre nivå många gånger än en anslutning för 4 tusen i månaden om man sett hur det ser ut hos många ISP i vissa stationer.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 16:49 #26
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Ara
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis
Cirka 20 så det blir en del
20 spelservrar blir inte så mycket trafik.
Pratar vi 20 spelservrar, så är det en del trafik.
Pratar vi 20 spelare, så är det mycket trafik.

20 spelare
20 * 5 = 100 kb/s, 250 GB per månad.

20 servrar á 20 spelare
20 * 20 * 5 = 100 kb/s, 5000 GB per månad.

Beräknat på ~5kb/s/klient in & out, och om nu servrarna dessutom 20 spelare, per server
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 16:57 #27
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av eliasson
Citat:
Originally posted by -Ara@Aug 13 2008, 21:00
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis
Cirka 20 så det blir en del
20 spelservrar blir inte så mycket trafik.

Pratar vi 20 spelservrar, så är det en del trafik.
Pratar vi 20 spelare, så är det mycket trafik.
20 spelare
20 * 5 = 100 kb/s, 250 GB per månad.
20 servrar á 20 spelare
20 * 20 * 5 = 100 kb/s, 5000 GB per månad.
Beräknat på ~5kb/s/klient in out, och om nu servrarna dessutom 20 spelare, per server
Stämmer rätt bra eliasson, sen är dom ju inte alltid fulla, in och out skiljer sig, hur många slots är olika, osv men du har bra koll, hostar du också?
Oläst 2008-08-14, 17:23 #28

Att dom kommer gå fulla 24/7 med många slots är rätt minimal.

Brukar se toppar på 5-10Mbit högtrafik på egna grafer när man kollar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-15, 07:57 #29
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by aDonis@Aug 14 2008, 16:57

Stämmer rätt bra eliasson, sen är dom ju inte alltid fulla, in och out skiljer sig, hur många slots är olika, osv men du har bra koll, hostar du också?
Inte nu för tiden, men jag har varit i den branschen och programmerat uthyrningssystem till företag och så har man givetvis varit en gamer förr i tiden
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017