FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Fåniga liknelser slipper jag helst, det går alltid att hitta en som passar det man vill argumentera för. Självklart får man ha med i beräkningen att man i värsta fall kan bli avklippt från nätet, att uppkopplingen man har inte är lika stabil som hos en colo-leverantör osv, men för min del fungerade det till 100%. Är man studerande tonåring med en site som inte drar in några pengar så kan även 400 spänn i månaden (4800 kr / år) kännas för mycket. Det beror helt enkelt på en massa omständigheter, men för trådskaparen tycker jag det verkar ok. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
|
Jag kan både svara som bredbandsleverantör och hosting leverantör.
Om man ser till privata bredbandsanslutningar så ser inte jag något problem att kunder skulle köra egna servrar, det är ändå sådan liten trafik. Torrent är den största problemet där folk har på sina datorer 24/7 och seedar, folk jag känner sitter och maxar sin 100Mbit antal gånger per dag. Och antal TB trafik upload varje månad. Är av den anledningen det är skönt att sälja ADSL eller liknande där kunderna inte har någon upload då trafiken blir nästan gratis då. Då hosting kunderna nästan endast har upload så har man massa download gratis som man kan ge till bredbandskunder. Men har dom hög upload så skiter sig det helt. Men kollade stats precis nu på några bredbandskunder som inte drar någon trafik alls, så är inte alla som sitter och tankar precis. Sedan är det normalt rätt överbokad på privatsidan, brukar max länka med 1Gbit. Visst kan man väl köra upp en 10Gbit om det behövs men oftast mycket ovanligt om man då inte har antal tusentals kunder på ett ställe. Men normalt prioriterar man http/viop och liknande för att det inte ska bli segt för vanligt användning av internet. Är väl max att torrent inte skulle lyckas maxa anslutningen alltid. Men kvaliten på bredbands näten är skrämande på många ställen, rent fuskbygge överallt. Men det gäller även anslutningar med högsta SLA till företag. Privatkunder på ADSL klarar hålla högre nivå många gånger än en anslutning för 4 tusen i månaden om man sett hur det ser ut hos många ISP i vissa stationer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Pratar vi 20 spelare, så är det mycket trafik. 20 spelare 20 * 5 = 100 kb/s, 250 GB per månad. 20 servrar á 20 spelare 20 * 20 * 5 = 100 kb/s, 5000 GB per månad. Beräknat på ~5kb/s/klient in & out, och om nu servrarna dessutom 20 spelare, per server |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
Att dom kommer gå fulla 24/7 med många slots är rätt minimal.
Brukar se toppar på 5-10Mbit högtrafik på egna grafer när man kollar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |