Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nackdel med att bygga en egen shop?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-22, 11:28 #11
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Om du använder ett färdig system där du kan bygga ut vid behov har du mer tid att ägna dig åt att tjäna pengar och sälja. Istället för att bara sitta och programmera och leva på nudlar.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-23, 13:24 #12
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Citat:
Originally posted by Wojt@Dec 22 2007, 11:28
Om du använder ett färdig system där du kan bygga ut vid behov har du mer tid att ägna dig åt att tjäna pengar och sälja. Istället för att bara sitta och programmera och leva på nudlar.
Jag är med på vad du menar. Fast man bör tänka på att sådana här system, särskilt beträffande de som är open-source, kan ta oerhört mycket tid att anpassa/modifiera så att de fyller ens behov. Ofta känns det som att open-source är skapat av tekniker för tekniker. Det är precis den punkten Forslunds tar upp tidigare i tråden.

Men naturligtvis är chansen stor att det ändå går fortare än att skriva allt från scratch.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-24, 00:22 #13
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 540
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 540
OM företaget skall satsa så bör du nog utveckla systemet själv, OM du har tid och nu vet vad du håller på med.
Du vet själv att det är något du skapat och kan lätt redigera det, sen är en bra fråga hur man ska hantera säkerheten!
Samben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-24, 01:35 #14
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Tänk på att du hela tiden måste vidareutveckla ditt system själv för att hänga med. Annars sitter du med ett system som osCommerce som blir föråldrat.

Känns lite som att kasta pengar och tid i sjön tycker jag. Det finns så förbannat många e-handelslösningar eftersom alla skall göra det själv, och alla är precis lika dåliga. De slutar utvecklas så småningom och hänger inte med i utvecklingen, eftersom det tar väldigt lång tid att bygga ut ett riktigt bra system med bra arkitektur. Du lär även få skriva om det några gånger om du aldrig programmerat en e-handelslösning förut.

Kolla på hotscripts.com eller nåt så hittar du hur många dåliga som helst som sitter där och ruttnar.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-29, 09:22 #15
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Wojt@Dec 24 2007, 02:35
Tänk på att du hela tiden måste vidareutveckla ditt system själv för att hänga med. Annars sitter du med ett system som osCommerce som blir föråldrat.

Känns lite som att kasta pengar och tid i sjön tycker jag. Det finns så förbannat många e-handelslösningar eftersom alla skall göra det själv, och alla är precis lika dåliga. De slutar utvecklas så småningom och hänger inte med i utvecklingen, eftersom det tar väldigt lång tid att bygga ut ett riktigt bra system med bra arkitektur. Du lär även få skriva om det några gånger om du aldrig programmerat en e-handelslösning förut.

Kolla på hotscripts.com eller nåt så hittar du hur många dåliga som helst som sitter där och ruttnar.
Visst finns det många floppade projekt på hotscript, men å andra har open source rörelsen släppt mycket bra saker. Förutom den grundläggade infrastrukturen såsom L(F)AMP (LInux,FreeBSD, Apache , Mysql och PHP ) , så finns en mängd webapplikation som idag är fria och som används av många hemsidor.

Även om du köper en webshop direkt från hyllan kommer du inte får den som du vill. Utan tvärtom , du lär få slänga ner ganska mycket pengar på konsulttimmar för att anpassa, om du ens kan anpassa. Jag har sett en del skräckexempel vad det gäller affärssystem, där man har gjort felinvensteringar och fått byta systemen, till stora kostnader.

Vad är det som är så föråldrat med OsCommerce? Att grunddesignen ser ut som ett härke, är en sak.. Men den fungera, det finns färdiga moduler till den. Du kan vara ingång med OsC shop på några timmar med kortbetalningar och hela kitet, med kostnader under någon tusenlapp inkl 1 års hyra av webbhotell.

Jag tycker mej tom se att fler och fler yxar till OsC till för sina behov än köper färdigt. Nisse lilla webshopbyrå från Bagamossen kommer antaligen vara historia om några år, medan din OsCommerce installation kan fortsätta att gå och gå i flera år, du äger källkodem, man kan lätt hoppa mellan olika konsulter efter behov och prislapp kan vidareutveckla din OsC butik.

Sedan spelar ingen roll hur mycket häftiga AJAX funktioner som Nisses Webshop har.. Det är inte den som har den häftigaste tekniken som alltid vinner, se bara på andra produkområden Amiga vs PC, Betamax vs VHS , Linux vs Windows osv.

Ett tips är att installera OsC och studera den noggrant, sedan skriv eget. Fördel är om man har bedrivit webhandel själv och har lite erfanheter..Finns en del skräckexempel hur folk gör webbutiker med frames..

Har tom sett dårar som har gjort om OsC med frames och sån dära saker..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 13:39 #16
Overtorps avatar
Overtorp Overtorp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 50
Overtorp Overtorp är inte uppkopplad
Medlem
Overtorps avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 50
Jobbar extra åt ett företag som sedan något år tillbaka säljer kläder över internet som nu skall expandera och byta webshops system efter förvånansvärt bra framgång på Internet.
Företaget har valt att gå ifrån en egenutvecklad lösning till ett kommerciellt alternativ (Cubecart 4).

Skulle jag utveckla en ny butik idag åt ett företag skulle jag direkt satsa på ett kommercellt utvecklat alternativ likt Cubecart 4 som kostar ca 1500 SEK, den kostnaden betalar sig med tanke på den tid det skulle ta att uveckla grundsystemet själv.
Enligt mina erfarenheter riskerar en egentutvecklad webshop att bli mycket svårtolkad om utomstående personer skall fortsätta utveckla systemet eller felsöka.
Men samtidigt blir man som ensam utvecklare åt ett företag ovärderlig då man sitter på all kunskap. :-)
Visst, det är inte alltid enkelt att felsöka eller utveckla ett kommerciellt system men oftats har de någon form av dokumentation och support.

I valet mellan OScommerce och Cubecart, känns det som om Cubecart är det säkrare kortet rent support- och framtidsmässigt. ?
Overtorp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-14, 22:06 #17
Anders Ls avatar
Anders L Anders L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 6
Anders L Anders L är inte uppkopplad
Nykomling
Anders Ls avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 6
Här är mitt exjobb om hur jag utvecklade ett webbshopssystem: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-12270 , förhoppningsvis finns det lite tips och råd där.

Jag började med att utveckla ett väldigt enkelt, statiskt system och byggde på det efter hand tills det uppfyllde alla krav (se sid 125-146 i rapporten för beskrivning av faserna). Om du tänker skapa ett eget system och inte har tidigare erfarenhet så kan det vara en bra idé att göra så, likaså kan det vara bra att kolla på hur många andra webbshopar fungerar och vilka funktioner de innehåller innan du sätter igång.

Här är även min exempel-webbshop om du vill se vad jag lyckades åstadkomma med ett halvårs arbete: http://www.andersserier.se/luktisar/ , så räkna inte med att systemet kommer att bli alltför avancerat om du inte har massvis av tid och energi. Men det blir förstås precis som du vill att det ska vara och man lär sig väldigt mycket av att göra någonting helt eget, så jag tycker ändå att du ska göra det om du har tid.
Anders L är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017