FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det här är säkert hur enkelt som helst - men jag är något av en nybörjare när det gäller databasprogrammering (MYSQL) och vet därför inte hur jag ska gå tillväga:
Har byggt en databas med ungefär 30 rader, med 10 kolumner totalt. Under tidens gång vill jag kunna lägga till fler kolumner för att lägga till ytterligare information - och hittills har jag förstått att man gör så här: ALTER TABLE mintable ADD COLUMN nykolumn VARCHAR(50); Inga konstigheter. Detta skapar ju en ny kolumn, som blir tom. Här är min utmaning och där jag kört fast: Jag vill lägga till samma värde (i den nya kolumnen) på alla rader på en gång, med hjälp av att skriva in ett kommando. Exempel för att förtydliga vad jag vill göra ytterligare: Låt oss säga att jag har en databas över svenska städer. Jag kommer på att jag vill lägga till "Land" som en kolumn, och vill lägga till "Sverige" på alla befintliga, per automatik. Hur gör jag? Jag kan så klart gå in och uppdatera varje manuellt - vilket i dagsläget är ganska enkelt: Men kommer bli onödigt jobb när raderna blivit ett par hundra. Har sökt runt på google men hittar ingenting heller. Vet inte vad jag ska söka efter :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
ALTER TABLE mintable ADD COLUMN nykolumn VARCHAR(50) DEFAULT 'Sverige';
??? |
||