FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för alla synpunkter.
Gustav - Du har helt rätt beträffande svårigheten att läsa texten för någon med synfel. När jag nu tittar på mitt första förslag så spyr jag nästan själv. ![]() Vilken nyans skulle ni välja... Skicka gärna en färgkod så testar jag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Gröna färger är jättesvåra att få snygga, det krävs nästan att man jobbar med gradienter, skuggor och transparens för att få det att se bra ut tycker jag. Dessutom är ögat mycket känsligare för grönt än andra färger, vilket inte underlättar om man tex jobbar med hårt komprimerade jpeg-bilder (fast nu handlade det ju om en enfärgad bakgrund förstås...)
Jag hade nog satsat på en ljusare variant, nåt liknande den som är på de flaskorna som syns på din andra länk... Eller tänk om helt och hållet och använd mer neutrala färger, och använd det gröna för att framhäva effekter på sidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack, jag tror att jag börjar närma mig en bra nyans nu.
Här är senaste försöket: http://img186.imageshack.us/img186/843/green4bi7.png Vilka typsnitt föredrar ni i menyer, rubriker och artikeltexter? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ändra actionknapparna till en färg som står ut - t.ex. orange. Ändra också köpknappen från 'Köp' till 'Lägg i varukorg'. Ordet 'Köp' gör att kunden kan missförstå det hela och tro att om han/hon klickar på köpknappen så kan man enbart köpa just den produkten och inte lägga till fler i varukorgen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om man utgår ifrån att folk är okunniga så kan de lika gärna missuppfatta en knapp med "Lägg i varukorgen" som en knapp med "Köp". Själv så använder jag numera "Köp" som knapp. Jag bytte till det för ca två år sedan. Det ska finnas studier för vilken rubricering av knappar som är optimal. Om någon kan hänvisa till en sådan studie (gärna svensk sådan) så vore det kanon. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Hittar tyvärr inga Svenska studier. add-to-cart knappar hos 1007 av Internets största ecommerce sajter: http://www.getelastic.com/add-to-cart-buttons/ Analys av Amazon.com's knapp: http://www.grokdotcom.com/2008/02/26/amazo...-shopping-cart/ Gustav jag kikade lite på din sajt och vad jag tror så är det inte ordvalet på knappen som gör kunder konfunderade. Jag tror att problemet är att folk förväntar sig att man tas till en annan sida när man trycker på knappen och att varukorgen inte syns klart och tydligt "above fold". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Nu går vi som sagt off topic med den här diskussionen. Men då den ursprungliga frågeställningen redan blivit besvarade och även den nya frågan bör ligga i frågeställarens intresse så får vi ta oss den friheten.
Tack för länkarna. Alla typer av studier är intressanta att titta närmare på. Vad jag däremot minns från tiden då jag pluggade marknadsföring var att professorerna gång på gång poängterade att svenska och amerikanska konsumenter är fundamentalt olika. Det är ett vanligt misstag som svenska företag gör när de hämtar information från amerikanska studier. I Sverige är "Köp" betydligt vanligare än i USA. En enkel förklaring kan vara att "Lägg i varukorgen" blir en så förfärligt lång mening, tillskillnad från "Add to cart". Undersökningen som jag gjorde gäller inte min egen shop. Jag gjorde ett urval på fem stora och små butiker och övervakade sedan hur försökspersonerna agerade genom hela köpprocessen. Därefter gjorde jag en liten intervju med varje försöksobjekt. Observera att min lilla studie inte uppfyller de vetenskapliga kraven på validitet och reliabilitet. Att flytta kunden till en utcheckningssida/varukorg när denna lägger något i varukorgen anser jag personligen vara förkastligt av två skäl. För det första så vill jag att kunden ska handla så mycket som möjligt. Då är det bra om kunden inte flyttas till utcheckningen så snart denna har köpt en vara. För det andra så bör kunden aldrig flyttas runt i shoppen mot sin vilja. Det gäller inte bara e-butiker, utan en besökare bör aldrig flyttas till en sida utan att medvetet och självmant ha navigerat dit. Det kan upplevas som irriterande, eller i det fall att besökaren är en ovan Internetanvändare, som direkt förvirrande. Nu vet jag att du befinner dig i USA och att dina kunder är amerikaner. Men det skulle ändå vara intressant att höra dina resonemang kring varför man bör döpa "Köp" till "Lägg i varukorgen" och varför man bör flytta kunden till varukorgen när denna lagt en produkt i den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Gustav, jag slussar inte kunden videare till varukorgen/checkout.
När dom lägger nåt i varukorgen så tar jag dom till en mellan-landnings-sida kan vi kalla det för. Jag vill att kunden direkt ska se exakt vad och hur många av varan han lagt i korken. Med två stora distinkta knapper ger jag kunden sedan valet att gå till varukorgen eller fortsätta där han kom ifrån. Jag har dessutom en minikorg högt upp till höger där kunden hela tiden kan se vad korgen innehåller för tillfället. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Jo, jag såg det. Det är en lösning som enligt mitt tycka är ganska ok. Men det är inte nödvändigt att flytta kunden till en ny sida för att visa att denna har lagt till en produkt i varukorgen. Själv har jag löst det med en liten popup. Ännu bättre är det om man helt enkelt bara visar meddelandet direkt på produktsidan efter det att kunden har lagt till produkten i varukorgen.
Eftersom du har visat delar av dina försäljningssiffror här på WN, så vet jag att en stor del av dina kunder bara handlar en produkt innan de checkar ut. Det ger mig vatten på kvarnen när jag hävdar att man inte vill göra det för enkelt för kunden att ta sig till varukorgen och kassan. Som återförsäljare så vill man gärna att kunden handlar mer än vad han/hon från början hade tänkt sig. Nu är min egen shop dock inget skolexempel på hur en optimal e-butik bör fungera. Så de lösningarna som finns där är inga som jag direkt förespråkar i dagsläget. Vi har dock en ny shop under utveckling som vi arbetat på i över 1½ år. Den lilla minikorgen som du visar till höger är naturligtvis användarvänlig. Att synliggöra för kunden exakt vad denna har i sin varukorg är så klart mycket bättre än att endast visa en totalsumma. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|