FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Vad vet Ni herrar/damer om EE-registret? Har nyligen köpt in en pall dataprodukter jag vill sälja i butiken men är lite osäker på hur lagstiftningen ser ut. Måste jag ta emot avfallet? Man verkar klassas som "producent" även om man bara är "importör" - men det är väl jättefint att vi i Sverige tar vårt miljöansvar, planeten kommer tacka oss! :lol: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kanske inte planeten men de som ska bebo den efter oss.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du är tvungen att ta emot elektronikavfall om du sålt det eller säljer nytt med inbyte etc. Du betalar å andra sidan inget för att lämna det till närmaste återvinningscentral. (du måste förmodligen vara ansluten till http://elkretsen.se/ för att få lämna kostnadsfritt, iallafall här i Göteborg, man tar med sig en blankett med vad man lämnar och så är det klart).
Gäller inte alla tillverkare har jag för mig, var något tjafs nån gång, men de som betalar sitt producentansvar (typ alla stora, Apple sony hp etc) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du är producent eller importör av elektronik eller elektriska produkter måste du omgående registrera dig i EE-registret. Det är mycket dryga böter om du gör det försent.
Du kan ansluta dig till elkretsen alternativt själv bygga upp ett landsomfattande system för att ta hand om ditt avfall. EE-registret kostar ett par tusen per år. Elkretsen kostar ett par tusen i anslutningsavgift och sedan betalar du en slant för varje pryl du säljer. Nu kanske man tror att this is it. Men så är det inte. Du måste även lämna en ekonomisk garanti för det finns pengar att ta hand om de produkter du sätter på marknaden även om du skulle gå om kull. Elkretsen har en lösning, annars kan du själv köpa en försäkringslösning eller fixa ett spärrat bankkonto. Bökigt och omständigt är bara förnamnet! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men om jag har förstått det rätt och man importerar prylar från andra EU länder då måste man inte vara med i EE registret? Eller har jag fel?
Refererar då till denna sida: EE - producentansvar och denna text utdrag: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Enligt den texten du citerade är du ju producent. Enda undantaget med EU som jag ser i din citerade text är om du säljer produkten till ett annat EU-land (exporterar den) och det där finns en annan producent som tar på sig att ansvara för produktåtervinningen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som sagt.. Snåriga regler...
Sen tror jag inte många webbshoppar som säljer elektronik prylar är med i EE registret. Man kan ju se en lista på hemsidan och den är inte såååå värst lång. Kan lätt räkna upp en hel del butiker och företag som inte finns med på den lsitan. Visst ska man göra rätt för sig men detta slår rätt hårt mot alla mindre företag dels i form av avgifter hit och dit och omständig rapportering. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Själva rapporteringen är tokenkel.
Det sjuka är bötesbeloppen. Nu har de iofs sänkt dem från 100kkr till 10kkr. Naturvårdsverket kommer nog när som helst att lite mer aktivt börja upp de som smiter undan... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det här med garantipengar på ett låst konto gäller väl bara de som säljer hushållselektronik?
Hela reglementet känns visserligen sunt i grund och botten, men hade inte konceptet kunnat implementeras smartare? Precis som nämns i tråden, hur många är med? Typ i listan ser man Nokia, Ericsson, Motorola mfl..men hur många småttingar? Det känns som att de som är återförsäljare och säljer från en svensk importör, även om de gnäller pga låga marginaler, slipper en del byråkratisk smörja. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Det är inte bara hushållsprodukter som omfattas. http://eeregistret.naturvardsverket....r+som+omfattas .
Dock så gäller lite olika regler beroende på om en produkt klassas som hushållsprodukt eller inte. "Till hushållsprodukter räknas de produkter som typiskt sett används i hushåll och kan komma att uppstå som hushållsavfall när de är uttjänta. Det är alltså produktens konstruktion, funktion och normala användningsområde som avgör om den räknas som hushållsprodukt eller inte. Vem som köper produkten från producenten saknar betydelse." En del småttingar finns det (Tex Freiholtz Consulting ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|