FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nyligen lyckades ju även Lufthansa sno åt sig domänen LH.com (reggad 95) genom en UDRP. Verkligen uppseendeväckande.
"Lufthansa relied on a a german common law trademark whcih they said was established in 1945. However the airline did not file for an actual trademark on the term LH until 1999." http://www.thedomains.com/2008/04/28/lhcom...n-bad-language/ http://domains.adrforum.com/domains/decisi...ons/1153492.htm |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns också ett parallell väg att hantera frågan om domäner och varumärken, nämligen i Marknadsdomstolen. Där kan man hävda att användningen av ett domännamn innebär renommésnyltning.
Marknadsdomstolen kan besluta om att användning av ett domännamn innebär snyltning, utdöma vite och skadestånd men kan inte överföra domänen. Kräver mycket bevisning och har man inte gjort hemläxan så förlorar man oavsett case. Det är dyrt i marknadsdomstolen och det betyder att storbolag får fördelar, småskuttare har inte råd att stå emot. För övrigt är både wasa.se och abbarena.se fortfarande föremål för rättslig prövning, syns på deras status i whois. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Citat:
Kan Lufthansa visa att deras varumärke LH varit allmänt känt och inarbetat när domänen reggades så gäller det lika mycket som ett registrerat varumärke. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Långt ifrån sista ordet sagt om detta dock. Amerikansk domstol följer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Citat:
- Så sent som i mitten av Juni så poängterade jag just denna domänstatus för just [abbarena.se] för den som är högst ansvarig för ATF på .SE och fick till svar att det inte kommit till dennes kännedom om att detta ärende skulle omprövas.. Visst kan det ha förändrat sig under sommaren, men jag satsar nog snarare på att .SE kanske inte varit de allra snabbaste rörande detta - mitt antagande bygger jag på att 35% av årets ATFer (8 av 23) fortfarande har den status du anger: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Jag är säker på att det står så i whoisen, och anledningen då antogs allmänt vara att en prövning i någon form var på gång.
Antar att det gäller fortfarande. Antar också att den prövningen kan ske i annat forum, till exempel tingsrätt eller marknadsdomstolen. Men säker på det är jag inte. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|