Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta något nytt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-06, 03:09 #1
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Hej!

Jag och min kollega skulle behöva lite hjälp.
Vi är nu snart på väg att lansera en ny webbplats, både är företagare och innehar självklart F-skatt.
Hur ska vi göra nu? bägge ska vara delägare av webbplatsen och ingen av oss är sugna på att starta ett HB. Nu till inkomsterna: I början så kommer vi köra affiliates reklam på siten, pengarna måste betalas ut till någon av oss och affiliate kontot måste stå i någons företag.

Eventuellt när vi börjar sälja annonsplatser på webbplatsen så kan det också bli problem antar jag.
Hur ska vi dela lika? Går det att dela upp faktureringen att min kollegas företag har hand om två annonseringskunder via sitt företag och jag två annonseringskunder via mitt företag?

Detta må låta lite inbakat och dåligt formulerat... hoppas ni förstår ändå.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 08:28 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Även om mitt standardsvar är "starta ett nytt bolag gemensamt" så kan jag förstå att det känns tungt. Speciellt om omsättningen kanske inte kommer vara så stor i början. Dock finns det ju inget som förhindrar att ni löser det hela genom ett avtal. Jag skulle personligen lösa det hela på följande sätt:
- Lägg all verksamhet i ett av era bolag, kallat bolag A.
- Låt den andre (med bolag B ) fakturera bolag A för sitt arbete med webplatsen.
- Anlita en duktig advokat som skriver ett avtal åt er som reglerar detta. Hur mycket som får faktureras, när. Och att bolag B har rätt till insyn i bolag A bokföring för att kunna verifiera hur mycket som skall faktureras.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 05:46 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Jul 6 2008, 03:09
Hej!

Jag och min kollega skulle behöva lite hjälp.
Vi är nu snart på väg att lansera en ny webbplats, både är företagare och innehar självklart F-skatt.
Hur ska vi göra nu? bägge ska vara delägare av webbplatsen och ingen av oss är sugna på att starta ett HB. Nu till inkomsterna: I början så kommer vi köra affiliates reklam på siten, pengarna måste betalas ut till någon av oss och affiliate kontot måste stå i någons företag.

Eventuellt när vi börjar sälja annonsplatser på webbplatsen så kan det också bli problem antar jag.
Hur ska vi dela lika? Går det att dela upp faktureringen att min kollegas företag har hand om två annonseringskunder via sitt företag och jag två annonseringskunder via mitt företag?

Detta må låta lite inbakat och dåligt formulerat... hoppas ni förstår ändå.
Jag rekommenderar givetvis att ni ska starta ett Handelsbolag eller kommanditbolag tillsammans.

men det finns ett tredje alternativ om ni inte vill registrera ett nytt bolag och det är att bilda ett "Enkelt bolag"!!!

Vad är då ett enkelt bolag? jo det är helt enkelt ett bolag som inte är registrerat någonstans, har inget orgnr, varje delägare svarar för sin del av resultat osv...

Man måste reglera alla förehavanden mellan delägarna genom avtal så det är skitviktigt att skriva bra avtal. Enkelt bolag brukar användas vid konsortier i byggbranchen, men jag skulle nog avråda från detta ändå, det blir enklare och klarare om ni reggar ett HB/KB.

Sök på "enkelt bolag" på webben om du vill veta mer om detta.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 08:01 #4
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Hej!

Jag och min kollega skulle behöva lite hjälp.
Vi är nu snart på väg att lansera en ny webbplats, både är företagare och innehar självklart F-skatt.
Hur ska vi göra nu? bägge ska vara delägare av webbplatsen och ingen av oss är sugna på att starta ett HB. Nu till inkomsterna: I början så kommer vi köra affiliates reklam på siten, pengarna måste betalas ut till någon av oss och affiliate kontot måste stå i någons företag.

Eventuellt när vi börjar sälja annonsplatser på webbplatsen så kan det också bli problem antar jag.
Hur ska vi dela lika? Går det att dela upp faktureringen att min kollegas företag har hand om två annonseringskunder via sitt företag och jag två annonseringskunder via mitt företag?

Detta må låta lite inbakat och dåligt formulerat... hoppas ni förstår ändå.
Jag rekommenderar givetvis att ni ska starta ett Handelsbolag eller kommanditbolag tillsammans.

men det finns ett tredje alternativ om ni inte vill registrera ett nytt bolag och det är att bilda ett "Enkelt bolag"!!!

Vad är då ett enkelt bolag? jo det är helt enkelt ett bolag som inte är registrerat någonstans, har inget orgnr, varje delägare svarar för sin del av resultat osv...

Man måste reglera alla förehavanden mellan delägarna genom avtal så det är skitviktigt att skriva bra avtal. Enkelt bolag brukar användas vid konsortier i byggbranchen, men jag skulle nog avråda från detta ändå, det blir enklare och klarare om ni reggar ett HB/KB.

Sök på "enkelt bolag" på webben om du vill veta mer om detta.
Tack så mycket Conny!
- du är vår "företagsfrågor superman här på wn" :lol:

Nej men skatteverket pratade om det när jag ringde till dem och de skulle ringa upp men så blev inte fallet Vill veta ännu mer detaljerat om detta så jag ska nog boka ett personligt möte med dem.

För er som vill läsa mer om enkla bolag
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-15, 15:23 #5
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Förlåt om jag frågar något som redan är besvarat, men om det är så att (och så ÄR det ju innan man kommit igång) att domänen är det som är värdefullt, och den står på en av dom berörda parterna, kan man, och isf hur, skriva ett vattentätt avtal som gör att ingen riskerar att stå med "byxorna nere" om något händer, som jag gissar att det kanske ofta är också (för att anknyta till en annan tråd) så är det ju mer reellt jobb för utvecklaren i början, och är det så då att det är "den andra" som står på domänen, så är ju risken, från utvecklarens perspektiv, att man lägger ner massor med jobb på någon annans domän.
...om vi antar att man inte vill starta ett gemensamt företag direkt..
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-16, 10:17 #6
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Lättast är väll om ena företaget fakturerar kund eller liknande, och din kollega fakturerar dig?
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-16, 10:50 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by gummianka@Jul 15 2008, 15:23
Förlåt om jag frågar något som redan är besvarat, men om det är så att (och så ÄR det ju innan man kommit igång) att domänen är det som är värdefullt, och den står på en av dom berörda parterna, kan man, och isf hur, skriva ett vattentätt avtal som gör att ingen riskerar att stå med "byxorna nere" om något händer, som jag gissar att det kanske ofta är också (för att anknyta till en annan tråd) så är det ju mer reellt jobb för utvecklaren i början, och är det så då att det är "den andra" som står på domänen, så är ju risken, från utvecklarens perspektiv, att man lägger ner massor med jobb på någon annans domän.
...om vi antar att man inte vill starta ett gemensamt företag direkt..
Problemet med samarbeten är att om det skiter sig ordentligt och folk börjar agera på tvärs emot ursprungliga intentioner, avtal, hyfs och moral är att det egentligen inte går att göra så mycket åt det.
Polisanmälan duger inte efter som det är ett avtalsförhållande (undantaget brott som urkundsförfalskning, trolöshet mot huvudman och bedrägeri, typ)
Återstår tingsrätt med åtföljande överklagande i hovrätt. Det tar för hela vändan cirka tre år och kostar cirka 100.000 kr per part, pengar som man knappast kan räkna med att få tillbaka även om man vinner.
Ju bättre avtal desto mindre risk att folk får för sig saker.
Men det absolut enklaste är att en person står för grejorna och resten hjälper till mot betalning.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-16, 16:28 #8
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Jag håller helt med Magnus_A, att ha ett gemensamt bolag betyder ju i praktiken bara att ni har just ett gemensamt bolag ... vad gör bolaget ... ? Ni måste ändå ha ett avtal där det står vad som ingår i bolaget osv.

Ska ni köra igång med ett projekt som inte handlar om större summor så är ett avtal mellan era bolag absolut enklast ... till sist hänger det på att du kan lita på din partner på en grundläggande nivå.

Naturligtvis är ett avtal alltid viktigt då det står svart på vitt vad ni kommit överens om ... folk tenderar "minnas fel" i sin egen favör över tid utan att inse det (gäller oftast alla så även mig).

Skriver man ett avtal och den andra bryter mot en punkt måste man i varje fall titta personen i ögat och säga att man skiter i avtalet och blåser den andra ... något få trots allt är beredda att göra.

Men starta bolag för en webbplats direkt känns overkill.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-16, 20:33 #9
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Fördelarna med att ha varje grej i bolag är inte så stora nuförtiden som de har varit. Men ska man sälja och köpa hela paket med verksamhet så är det en viss finess att de ligger paketerade i någon bolagsform, till exempel kommanditbolag. Ska man vara riktigt noga kan man lägga domänerna i separat bolag som reggas på nån ö långt borta för att undkomma kronofogdar och annat anhang.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-17, 05:42 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Jul 14 2008, 05:46
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Hej!

Jag och min kollega skulle behöva lite hjälp.
Vi är nu snart på väg att lansera en ny webbplats, både är företagare och innehar självklart F-skatt.
Hur ska vi göra nu? bägge ska vara delägare av webbplatsen och ingen av oss är sugna på att starta ett HB. Nu till inkomsterna: I början så kommer vi köra affiliates reklam på siten, pengarna måste betalas ut till någon av oss och affiliate kontot måste stå i någons företag.

Eventuellt när vi börjar sälja annonsplatser på webbplatsen så kan det också bli problem antar jag.
Hur ska vi dela lika? Går det att dela upp faktureringen att min kollegas företag har hand om två annonseringskunder via sitt företag och jag två annonseringskunder via mitt företag?

Detta må låta lite inbakat och dåligt formulerat... hoppas ni förstår ändå.
Jag rekommenderar givetvis att ni ska starta ett Handelsbolag eller kommanditbolag tillsammans.

men det finns ett tredje alternativ om ni inte vill registrera ett nytt bolag och det är att bilda ett "Enkelt bolag"!!!

Vad är då ett enkelt bolag? jo det är helt enkelt ett bolag som inte är registrerat någonstans, har inget orgnr, varje delägare svarar för sin del av resultat osv...

Man måste reglera alla förehavanden mellan delägarna genom avtal så det är skitviktigt att skriva bra avtal. Enkelt bolag brukar användas vid konsortier i byggbranchen, men jag skulle nog avråda från detta ändå, det blir enklare och klarare om ni reggar ett HB/KB.

Sök på "enkelt bolag" på webben om du vill veta mer om detta.

Tack så mycket Conny!
- du är vår "företagsfrågor superman här på wn" :lol:

Nej men skatteverket pratade om det när jag ringde till dem och de skulle ringa upp men så blev inte fallet Vill veta ännu mer detaljerat om detta så jag ska nog boka ett personligt möte med dem.

För er som vill läsa mer om enkla bolag
Som sagt; "med smicker kommer man långt".....

Här är ytterligare källor för val av företagsform:

http://www.startlinjen.se

http://www.nutek.se/sb/d/333

http://www.jobs-society.se/ Nyföretagarcentrum
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017