Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bra FTP program för webutvecklare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-13, 00:49 #11
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by festiz@Sep 12 2004, 22:38
SJälv tycker jag det är skönare att fisha min webbserver och redigera dem med Kwrite/Kate/Anjuta direkt via det automountade fishprotokollet (går över ssh d.v.s krypterat med 128 bitar.) Tycker att det slår alla inbäddade lösningar såsom drömvävarn och gålive där man måste trycka på en knapp för att få skiten live, här blir det live direkt när jag tryker ctrl+s även om jag sitter på jamaica..
1. Redigera filer direkt på servern är väl inte så bra... Sidan ska väl funka då den ligger där? Utvecklig bör man ha någon annanstans.
2. Om du sitter på Jamaica hoppas jag du är ute i solen å inte sitter å kodar sidor... om du nu inte bor där.

FileZilla: http://filezilla.sourceforge.net/
PuTTY: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 11:08 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Man kan väl koda på kvällarna även på jamaica man..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 11:56 #13
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 13 2004, 11:08
Man kan väl koda på kvällarna även på jamaica man..
Sant
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-14, 20:58 #14
cornelii cornelii är inte uppkopplad
Read Only

cornelii cornelii är inte uppkopplad
Read Only

Tja jag använder FlashFXP. Bra för att ftp men även för fxp (som namnet kan avslöja). Kostar inte mycket heller. Sen har jag en Zend licens till PHP och den funkar asmidigt. Ftp katalogerna "hanteras" som lokala diskar. Men den suiten kostar en slant (runt 2-3 lök).
cornelii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-15, 09:51 #15
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders
Citat:
Ursprungligen postat av festiz
SJälv tycker jag det är skönare att fisha min webbserver och redigera dem med Kwrite/Kate/Anjuta direkt via det automountade fishprotokollet (går över ssh d.v.s krypterat med 128 bitar.) Tycker att det slår alla inbäddade lösningar såsom drömvävarn och gålive där man måste trycka på en knapp för att få skiten live, här blir det live direkt när jag tryker ctrl+s även om jag sitter på jamaica..
1. Redigera filer direkt på servern är väl inte så bra... Sidan ska väl funka då den ligger där? Utvecklig bör man ha någon annanstans.
2. Om du sitter på Jamaica hoppas jag du är ute i solen å inte sitter å kodar sidor... om du nu inte bor där.

FileZilla: http://filezilla.sourceforge.net/
PuTTY: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/
Total medhåll. Att redigera sidan direkt på en livesite är mycket dumt. Visst, små förändringar går bra men större är helt förkastligt. Man "Ska Betatesta<TM>" sin sida.

En annan sak är ju det att jag personligen versionshanterar mina webbar. Jag har en CVS-server hemma där alla projekt ligger. Samtidigt är min "arbetskatalog" uppe på en utvecklingsserver. När jag betatestat siten är den klar att laddas upp till den "riktiga" servern.

Har jag ssh-access till webbhotellet är det bara att köra kommandot "cvs up" så synkas alla förändringar på servern. Har jag inte det är det bara att FTP-a upp katalogen. Eftersom jag föredrar unix och kommandopromt bryr jag mig inte om "GUI-baserade" ftp-program. Antigen gör jag ett skript som kollar efter förändringar i utvecklingskatalogen och skickar upp ändrade filer eller gör jag det manuellt. Det känns bäst.

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-15, 10:50 #16
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare

festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar

Okej, missförstå mig rätt, jag menade såklart inte att man ska redigera sina live-webbsidor utan mer de som är under utveckling direkt på servern(bra om man är ett par stycken utvecklare). Sin utveckling kan man ju ha i en undermapp till den vanliga servern typ /betatest/ eller nåt.. fast det är klart, är man ett ytvecklarlag så använder man nog fördelaktigkt cvs som då håller kolla på versionerna. Dock måste jag påstå att det är sjukt smidigt att öppna en fish-tunnel mot utvecklingsservern och göra en liten förändring.

Att jag sitter på jamaica stämmer inte, jag ville bara poängtera att det inte spelar någont roll vart jag är, lite dumt på detta forum kanske då vi alla arbetar på den platsoberoende webben...
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017