Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur länge ett inkassokrav kan vara giltigt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-07, 10:21 #1
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Tänkte höra med er om ni vet hur länge ett inkassokrav kan vara giltigt? Om man tex inte har betalat en räkning från 1994 och sedan har den gått till inkasso, hur länge kan den ligga där? Borde den rimligtvis inte gå till kronofogden vid det här laget (det har den inte gjort det här fallet)?

Anleningen till att jag frågar är att jag inte såg alla inkassokrav min kund hade på sig utan "bara" de han hade hos kronofogden när jag gjorde ett UC. Det slutade med att han hade bara en bråkdel hos fogden än vad han hade hos de olika inkassobolagen (detta efter han själv berättade det till mig). Det sjuka var att alla inkassokrav var från 90-talet.
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 12:04 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det finns inget krav på att skicka de till fogden. Jag är långt ifrån säker men jag tror att det är fem eller tio år som gäller om inte kravet förnyas. Förmodligen har han årligen fått kravbrev på dessa inkassoärenden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 13:02 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
En anledning till att alla krav ligger kvar (de lever i evighet, en skuld förfaller aldrig undantaget skuldsanering) är det sätt som inkassobolagen tar betalt. Man lämnar en faktura till inkassobolaget som skickar ut sina krav. När det står klart för att den här kunden varken kan eller vill betala så kan man ta bort fakturan från inkassobolaget, som då kräver betalt för sina tjänster. Men så länge kravet ligger kvar hos inkassobolaget så slipper borgenären betala inkassokostnaderna.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 15:04 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Så länge inkasso el. företaget ifråga skickar en påminnelse per år, så anses kravet giltligt fortfarande.
Om du inte får något krav på två år, så anses fakturan ogiltlig.

#edit
Detta är vad jag fått höra, kan mycket väl vara fel.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 17:52 #5
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jul 7 2008, 13:02
En anledning till att alla krav ligger kvar (de lever i evighet, en skuld förfaller aldrig undantaget skuldsanering) är det sätt som inkassobolagen tar betalt. Man lämnar en faktura till inkassobolaget som skickar ut sina krav. När det står klart för att den här kunden varken kan eller vill betala så kan man ta bort fakturan från inkassobolaget, som då kräver betalt för sina tjänster. Men så länge kravet ligger kvar hos inkassobolaget så slipper borgenären betala inkassokostnaderna.
Nästan rätt, eftersom de flesta inkassobolag debiterar den som lämnat ett ärende till inkasso när man försökt ett tag och så brukar man lägga ärendet på långtidsbevakning och skulle det sedan visa sig bli möjligt att driva in pengarna, ja då kommer pengarna.

Vi fick i förra veckan betalt för en faktura vi sände ut 2001 och som varit obetald sedan dess... Och nu får vi också betalt för kostnaderna som uppkom och som vi betalade till inkassobolaget 2001 när de inledande försöken misslyckades.
Oläst 2008-07-07, 17:53 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by Milad@Jul 7 2008, 10:21
Tänkte höra med er om ni vet hur länge ett inkassokrav kan vara giltigt? Om man tex inte har betalat en räkning från 1994 och sedan har den gått till inkasso, hur länge kan den ligga där? Borde den rimligtvis inte gå till kronofogden vid det här laget (det har den inte gjort det här fallet)?

Anleningen till att jag frågar är att jag inte såg alla inkassokrav min kund hade på sig utan "bara" de han hade hos kronofogden när jag gjorde ett UC. Det slutade med att han hade bara en bråkdel hos fogden än vad han hade hos de olika inkassobolagen (detta efter han själv berättade det till mig). Det sjuka var att alla inkassokrav var från 90-talet.
Så här ligger det till (jag förutsätter att det är företag/näringsidkare vi pratar om):

Om ett företag inte skickar en påminnelse eller på annat sätt gör en preskribtionsavbrytande åtgärd (en årlig påminnelse är en sådan) eller om kunden själv erkänner skulden eller säger att de ska betala är en sådan, så gäller preskriptionstiden 10 år för företag. Därefter är skulden borta (ej indrivningsbar), den kan dock tas upp igen i affärer mellan dessa företag under speciella förutsättningar.

Men observera att det är lätt att göra en preskribtionsbrytande åtgärd.

Skulden gäller oavsett om den sickas på inkasso, konolle eller annan indrivning. Det är skuldens uppkomst som räknas som startdatum.

Mellen privatpersoner gäller andra regler som jag inte vågar mig på att sia om men en gissning är att det är 2-3 år.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 17:55 #7

Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jul 7 2008, 13:02
Företag kan inte använda skuldsanering, det gäller bara privatpersoner som inte är företagare (företagare som konkat räknas som att de försatt sig i denna sits av egen förskyllan, finns rättsfall på det när ett föetagarpar spekulerade hårt i optioner med lånade pengar, under slutet av det glada 90-talet). Skulder har preskriptionstid, dvs de faller för åldersstercken om ingen gör anspråk på att kräva in pengarna eller ingen gör anspråk på att betala inom 10 år.
Oläst 2008-07-07, 18:01 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Företag kan inte använda skuldsanering, det gäller bar privatpersoner som inte är företagare. Skulder har preskriptionstid, dvs de faller för åldersstercken om ingen gör anspråk på att kräva in pengarna eller ingen gör anspråk på att betala inom 10 år.
Just av denna anledning anlitar vi ett inkassobolag, som håller reda på detta åt oss och lägger energi på att jaga ickebetalarna tills de har pengarna och så att preskription inte inträder.
Oläst 2008-07-07, 18:05 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Originally posted by -ConnyWesth@Jul 7 2008, 17:55
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Företag kan inte använda skuldsanering, det gäller bar privatpersoner som inte är företagare. Skulder har preskriptionstid, dvs de faller för åldersstercken om ingen gör anspråk på att kräva in pengarna eller ingen gör anspråk på att betala inom 10 år.

Just av denna anledning anlitar vi ett inkassobolag, som håller reda på detta åt oss och lägger energi på att jaga ickebetalarna tills de har pengarna och så att preskription inte inträder.
Ypperligt klokt val.....
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017