FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tänkte höra med er om ni vet hur länge ett inkassokrav kan vara giltigt? Om man tex inte har betalat en räkning från 1994 och sedan har den gått till inkasso, hur länge kan den ligga där? Borde den rimligtvis inte gå till kronofogden vid det här laget (det har den inte gjort det här fallet)?
Anleningen till att jag frågar är att jag inte såg alla inkassokrav min kund hade på sig utan "bara" de han hade hos kronofogden när jag gjorde ett UC. Det slutade med att han hade bara en bråkdel hos fogden än vad han hade hos de olika inkassobolagen (detta efter han själv berättade det till mig). Det sjuka var att alla inkassokrav var från 90-talet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns inget krav på att skicka de till fogden. Jag är långt ifrån säker men jag tror att det är fem eller tio år som gäller om inte kravet förnyas. Förmodligen har han årligen fått kravbrev på dessa inkassoärenden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En anledning till att alla krav ligger kvar (de lever i evighet, en skuld förfaller aldrig undantaget skuldsanering) är det sätt som inkassobolagen tar betalt. Man lämnar en faktura till inkassobolaget som skickar ut sina krav. När det står klart för att den här kunden varken kan eller vill betala så kan man ta bort fakturan från inkassobolaget, som då kräver betalt för sina tjänster. Men så länge kravet ligger kvar hos inkassobolaget så slipper borgenären betala inkassokostnaderna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Så länge inkasso el. företaget ifråga skickar en påminnelse per år, så anses kravet giltligt fortfarande.
Om du inte får något krav på två år, så anses fakturan ogiltlig. #edit Detta är vad jag fått höra, kan mycket väl vara fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vi fick i förra veckan betalt för en faktura vi sände ut 2001 och som varit obetald sedan dess... Och nu får vi också betalt för kostnaderna som uppkom och som vi betalade till inkassobolaget 2001 när de inledande försöken misslyckades.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Om ett företag inte skickar en påminnelse eller på annat sätt gör en preskribtionsavbrytande åtgärd (en årlig påminnelse är en sådan) eller om kunden själv erkänner skulden eller säger att de ska betala är en sådan, så gäller preskriptionstiden 10 år för företag. Därefter är skulden borta (ej indrivningsbar), den kan dock tas upp igen i affärer mellan dessa företag under speciella förutsättningar. Men observera att det är lätt att göra en preskribtionsbrytande åtgärd. Skulden gäller oavsett om den sickas på inkasso, konolle eller annan indrivning. Det är skuldens uppkomst som räknas som startdatum. Mellen privatpersoner gäller andra regler som jag inte vågar mig på att sia om men en gissning är att det är 2-3 år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||