Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Framtiden för domäner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-30, 04:04 #11
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by ztream@Jun 29 2008, 17:12
Att skaffa en egen toppdomän är lite som att dumpa 200 ton jord i någon rumänsk insjö och tro att man skapat ett bra alternativ till Stockholms skärgård gällande mark, boende och turism.
Nya toppdomäner kommer inte ha någon nämnvärd påverkan på de etablerade. Ingen använder .eu, vem kommer då använda .dan, .kuk, .sweden, .cool...
Antagligen ingen
Jag håller inte riktigt med. Det finns nog utrymme för ett begränsat antal lite mer generiska eller varumärkeskopplade toppdomäner. Vilka som lyckas kan jag inte sia om, men för att ta ett exempel skulle nog myspace för något år sedan varit en spekulant. När väl Icann får tummen ur nång gång 2015 kanske inte Myspace finns kvar eller ens konceptet domäner för att navigera på nätet, men idag skulle det säkert att ha varit attraktivt att kunna skriva u2.myspace, madonna.myspace, thehives.myspace, lykkeli.myspace istället för dagens www . myspace . com / lykkeli osv... Och då skulle vi såklart se en handel i myspace-adresser
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-30, 05:26 #12
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Att skaffa en egen toppdomän är lite som att dumpa 200 ton jord i någon rumänsk insjö och tro att man skapat ett bra alternativ till Stockholms skärgård gällande mark, boende och turism.
Nya toppdomäner kommer inte ha någon nämnvärd påverkan på de etablerade. Ingen använder .eu, vem kommer då använda .dan, .kuk, .sweden, .cool...
Antagligen ingen *
Jag håller inte riktigt med. Det finns nog utrymme för ett begränsat antal lite mer generiska eller varumärkeskopplade toppdomäner. Vilka som lyckas kan jag inte sia om, men för att ta ett exempel skulle nog myspace för något år sedan varit en spekulant. När väl Icann får tummen ur nång gång 2015 kanske inte Myspace finns kvar eller ens konceptet domäner för att navigera på nätet, men idag skulle det säkert att ha varit attraktivt att kunna skriva u2.myspace, madonna.myspace, thehives.myspace, lykkeli.myspace istället för dagens www . myspace . com / lykkeli osv... Och då skulle vi såklart se en handel i myspace-adresser
men varför skulle det för dessa exempel vara mer attraktivt än att skriva u2.com eller madonna com ? eller myspace.u2.com...osv...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-30, 06:32 #13
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by ztream@Jun 29 2008, 17:12
Att skaffa en egen toppdomän är lite som att dumpa 200 ton jord i någon rumänsk insjö och tro att man skapat ett bra alternativ till Stockholms skärgård gällande mark, boende och turism.

Nya toppdomäner kommer inte ha någon nämnvärd påverkan på de etablerade. Ingen använder .eu, vem kommer då använda .dan, .kuk, .sweden, .cool...

Antagligen ingen
Bero på vad folk skaffa domänen för? För vanliga Svenska småföretag, så är antaligen andra domäner än .se , .com och .nu värdelösa. Det där att man skall skydda sitt namn i varje världsdel, blir bara dyrt och meninglöst.

Men många skaffa också domäner för SEO uppgifter, då kan nya topdomänerna vara intressanta.

Men för Svenskar är nog .se det som smäller högst. Jag tro att framtidens fokus bör nog mera lägga på innehåll än på domäner.

Värde på domäner idag är inte särskilt högt, verka mera ha blivit någon spekulations industri, kan jag hitta en korkad jävel som vill ha mitt domännamn, se bara här på wn.

Men det kommer nog finns tjänster , där man kan få en egen hemsida på internet under lämplig topdomän som t.e.x google eller youtube..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-30, 21:21 #14
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by gummianka@Jun 30 2008, 05:26
men varför skulle det för dessa exempel vara mer attraktivt än att skriva u2.com eller madonna com ? eller myspace.u2.com...osv...
Kanske inte för respektive band som har sin egen hemsida men väl för företaget MySpace som tillhandahåller en communitytjänst för musik som faktiskt får anses vara hyfsat framgångsrik och som är ett "måste" för små som stora band att synas på - än så länge men säkert inte så många år till...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-30, 23:19 #15
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Citat:
Originally posted by scrdj@Jun 29 2008, 00:40
Tror/Tycker ni att det är värt att sitta och hålla inne på de domänerna som faktiskt är bra och sälja dessa först om ett par år istället för att försöka sälja dessa idag?
Klart att du ska sälja idag, vilka vill du bli av med?
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-03, 11:49 #16
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
kan inte riktigt hålla med på nya TLD värden, allt som marknadsförs och upprätthålls får väl ett värde i sig, med tillräckligt bra marknadsföring kan säkert .swe eller .nordic bli nånting, eller .xxx (given målgrupp) finns säkerligen många fler bra TLD möjligheter. naturligtvis tror jag inte att det kommer att hända över en natt, men i allt större brist på passande namn inom .com och andra TLDs så måste ju dom mindre bli starkare.

Sen till trådksparen, som Dan säger så tror jag också att om 2-3 år får du ut mer, men samtidigt måste du ju ställa det i relativitet till hur mycket du tror domänen är värd idag, är det värt att hålla kvar dom och hålla dom aktiva 2-3 år till?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-04, 17:51 #17
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Glöm inte att nya toppdomäner inte kommer delas ut på silverfat. Bara för en toppdomän är ledig och du har $100 000 så innebär det inte att du får den. Så tolkade i alla fall jag det när jag läste om det.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-07, 17:08 #18
NameDrives avatar
NameDrive NameDrive är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 20
NameDrive NameDrive är inte uppkopplad
Nykomling
NameDrives avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 20
Angående värdet av domäner tror jag inte att det ger en direkt effekt om domäner skulle ta slut vid en viss tidpunkt. Den avgörande faktorn för värdet av ett domännamn är den trafik som kommer till den, eller i vissa fall med generiska domäner - den trafik som kan tänkas komma till den.

Med det menar jag att domäner som har en betydelse, till exempel kakor.se är värdefulla oavsett om det finns fler domäner eller inte. Detta för att vissa av oss knappar in adresser direkt för att pröva sig fram. Dessa besökare är intresserade av kakor och säkerligen bra mycket mer köpbenägna än genomsnittsindividen.

Nu har Delicato insett detta och registrerat domänen. Jag är övertygad om att fler företag kommer att inse värdet av type-in trafik och generiska domäner över åren. Och när det sker, kommer vi se prisnivåerna på domäner öka avsevärt.

Detta kommer dock att ta ett tag. Under tiden kan man antingen parkera adresserna eller utveckla sidan och därmed tjäna in pengarna till registreringsavgiften. Att mer pengar än någonsin tidigare flyter in till onlinemarknadsföring och därmed visar en positiv trend för CPC (Cost per click - det du får per klick när du parkerar en sida) kommer också att skruva upp värdet för domäner överlag. Åtminstone för de domäner som har naturlig trafik, för i slutändan är det det vi och slutanvändarna är intresserade av.
NameDrive är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017