Citat:
Ursprungligen postat av martine
Jovisst fungerar sidorna. Men du kan råka på problem när din uppdragsgivare gått på kurs och meddelar att "jo, förresten, alla sidor måste validera"...
|
Jo, jag vet. Har råkat ut för det en kund vars CMS-editor använder IE:s inbygda WYSIWYG. Outputen resulterar ofta i icke-validerande junkkod.
Citat:
Originally posted by -martine@Jul 3 2008, 11:27
Eller att någon enskild webbläsare hostar till vid något enskilt påhittat attribut.
|
Det är därför man borde använda prefix från HTML 5!
Citat:
Originally posted by -martine@Jul 3 2008, 11:27
Trenden är nog dessutom att webbläsare blir mindre och mindre förlåtande för dåligt strukturerade sidor. Dessutom är validering ett utmärkt sätt att sköta din felhantering, du får direkt reda på om du glömt stänga en div-tag.
|
Det första var ett intressant påstående. Jag skulle säga tvärtom; vet att Opera jobbar aktivt med att bli bättre på dåligt kodade sidor och Mozilla gör det nog också, skulle jag tippa.
Validering är ett skitbra sätt att kvalitetssäkra sin markup, visst är det så. Alla fel är dock inte kritiska och med det sagt: jag undviker helst egna attribut och strävar efter en felfri och semantisk markup. Bara så att vi har det klart för oss.
Citat:
Ursprungligen postat av martine
I undantagsfall kan det säkert vara praktiskt med egna attribut men kan man få en sida som validerar är det förstås att föredra.
|
Precix. 100% medhåll.