FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag använder ofta skuggor, tonade övergångar, halvgenomskinlighet och andra effekter. Men det måste ju vara med måtta och smak.
Skillnaden mellan nu och förut är att man (i alla fall jag) nu försöker göra effekterna knappt märkbara - vid en första blick märker man dem knappt. Nästa risktrend är nog genomskinligheten - finns ju snart obegränsad möjlighet att överdriva med alfa-png:ar och rgba()… |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Som du sa, en fluga. martine, din ide om halvgenomskinlighet låter intressant.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
PNG med alfakanaler kan bli riktigt snyggt. Brukar ha det själv för bl.a. skuggning. Sen har jag bara en liknande skugga som gif för ie 6.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
IE6 kanske kan komma senare. men ja ser det helt onödigt pga min målgrupp. hade det varit för äldre gubbar och damer som precis lärt sig lära muspekaren så klart man ska köra på IE6:P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Själv rättar jag bara till det hjälpligt i IE6 nu för tiden, t.ex. blir en genomskinlig png en vanlig backgrundsfärg osv. För en del saker i IE6 kan man lika gärna en nästan helt separat css. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Den stora skillnaden från då och nu, är att då användes effekter för "skojs skull", nu används det för att dra till sig uppmärksamhet.
Denna artikel tycker jag förklarar väldigt bra hur man på ett "modernt" sett ska använda effekter och hur man inte ska använda det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
varför det är snyggare nu med effekter beror mycket på att det är 100ggr lättare nu i PS. 1996 var det inte så lätt med PS att få till det.. kom ihåg när Netscape 3.0 eller var det 2.0 kom ut...mmmm... man kunde ändra färg på bakgrunden på sidan...det var FETT...ha ha ha
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|