Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bilduppladdning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-28, 12:45 #1
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Hej!

Jag söker ett script som förminskar bilder så att användarna slipper ladda så mycket data varje gång de vill kolla på en bild och jag slipper slösa lika mycket bandbredd. Jag vill kunna sätta en maxhöjd och en maxbredd på bilderna. Jag vill att scriptet ska kolla av både höjden och bredden och se vilken som är störst, är då t.ex. bredden störst så ska den kolla vad jag har satt maxbredden till och därefter förminska den propositionsenligt med utgångspunkt min maxbredd, är däremot höjden störst så ska den förminska propositionsenligt efter den. Ni förstår förhoppningsvis vad jag är ute efter. Jag vill även att scriptet ska förminska bilderna ytterligare och skapa thumbnails utav dem.

Finns det någon som känner till ett bra sånt här script eller har ett som du kan dela med dig utav? Sidan är kodad i PHP och därför skulle jag även vilja ha detta script i detta språk eller om någon har något javascript eller liknande som fungerar på samma sätt men som sagt helst i php.
FunTrix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-28, 14:13 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
javascript körs på klienten och kan därför inte utföra det du vill. Dock finns det javaapplets (inte att förväxla med javascript, kräver java hos klienten) som storleksförändrar innan uppladdning.

Dock är det nog GD eller ImageMagick för php som du behöver.
http://se.php.net/gd http://se.php.net/manual/en/book.imagick.php
Det kör du i samband med uppladdning och med fördel laddar man upp bild till minnet på servern, kontrollerar om det är en bild, sedan bredd och höjd med gd och gör ev åtgärder och slutligen sparar till lämplig plats och med lämpligt filnamn.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017