Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Någon vill registrera domänen... samtal

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-27, 12:11 #1
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
Någon som hört talas om Colvento.se ?

Jag blev uppringd av en försäljare från dem som påstår att en viss domän som jag administrerar håller på att registreras i .com, .net, .eu och ville ha ett godkännande att dem fick köpa dessa så DEM inte blir i dåligt .... (vad han nu sa)

Detta är ju precis vad jag läst här på forumet om förut och jag tänkte direkt att detta måste vara ett sånt där företag som säljer domäner dyrt som ***.

Men jag tänkte att jag frågar ut honom får vi se, det dem erbjöd var att vi skulle få registrera dessa domäner alltså .com, .net och .eu i samma namn som vi har idag .se och deras erbjudande var att skydda domänerna i 10 år för 199kr/år, man betalade allt på en gång = 199*10 = 1990kr per domän vilket i detta fall var 3st = 5970 kr för att ha ett antal domäner som man med strörsta sannolikhet inte kommer använda då man i detta fall redan marknadsför .se domänen i all reklam mm om detta.

Så jag sa att jag godkänner att dem som vill registrera dessa domäner får göra det då vi inte har någon användning för dem.

Han tackade och vi avslutade samtalet.

Jag gick in för skojs skull och kollade domänerna som på loopia inte var registrerade utan jag hade ju lika gärna kunnat registrerat dem på ett par minuter och betalt men jag förstår hur icke kunniga företag går på detta.

199kr/år är i och för sig inget jätte farligt kan jag inte påstå utan jag var berädd på mycket mer.

Men jag kan ju nu om jag vill registrera dem för 167kr (sammanlagt) på loopia för ett år men som sagt ingen mening för denna domän.

Detta är dessutom en väldigt liten bondgårdscamping detta gäller så det är inga pengar dem direkt tjänar på sin hemsida osv.. däremot har det detta år för första gången på dessa 2 år dem haft hemsidan fått besökare/övernattare på campingen pga den.
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 12:28 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Eftersom jag väljer att inte länka till min blogg så klipper jag istället in det inlägget här istället som förklarar upplägget mer (bla annat att dom bara registrerar samtliga domäner på 1 år - inte 10 som de tar betalt för)



Detta inlägg koncentrerar sig på den aktör som är mest aktiv just nu; Colvento / Domäncentralen.

Som jag tidigare beskrivit, så ringer colventos säljare upp till företag och påstår att de har en kund (”domäncentralen” som planerar att registrera kundens domännamn under andra toppdomäner och lägga upp porrsidor - något som ska få kunden att agera direkt och nappa på deras “förturer” som de erbjuder). Kruxet är att “Domäncentralen” bara agerar “hotbild” för att få kunden att göra beställningen per telefon (samtalen spelas naturligtvis in, så att kunderna inte sedan kan ångra sina beställningar).

Hur omfattande är då det här fenomenet? Egentligen omöjligt att säga, men det mindre kartläggning jag gjort visar att det är samma personer bakom Sellnet/SystemSolution SWE/Domänregistreringar Europa/Colvento för att bara nämna ett fåtal av alla de bolagsnamn de verkat under de senaste 4 åren.
En grov uppskattning är att det handlar om ca 125 000 - 150 000 domäner under dessa 4 år som registrerats av dessa aktörer. (Men jag misstänker att det finns en del som jag inte hittat ännu)

Hur går de då tillväga rent praktiskt?
De är aldrig auktoriserade ombud själva, utan agerar subombud/återförsäljare till andra ombud. Vilka dessa ombud är vill jag inte upplysa om här, men jag vet säkert att ett av bolagen hade nära 25 000 domäner registrerade hos ett mellansvenskt ombud i slutet av förra året. Samtidigt som den senaste stjärnan Colvento under förra året hade 7 700 domäner (registrerade genom 2 olika ombud, varav det ena de nu övergett).

Men precis som de byter kostym (bolagsnamn) så byter de också ofta ombud att registrera genom och registreringssätt och nu senast hittade jag Colvento-samband mellan ca 2 000 nya domäner hos ett Västsvenskt större ombud.

De domäner de registrerar är .se, .com, .net, .nu, .info, .org, .eu och ett fåtal .de
Men historiskt sett har de registrerat .pl, .de, .fr, .fi, .dk mfl men det hör ihop med att detta gått på export från Sverige och denna verksamhet har under åren poppat upp i Finland, UK, US, Spanien, Frankrike, Belgien, Polen, Ryssland, Holland vad jag känner till. De var även en tid ett av Eurids största auktoriserade ombud, innan de sparkades ut.

Men de har även en del andra verksamheter, exempelvis tar de reda på .com, .net domäner som förfaller inom 60 dagar (kontaktadresser kan man få genom öppna register) som de automatiskt skickar ut mail till där meddelandet går ut på följande: “Klicka på länken och betala 69.95 EUR per år för din domän annars kommer den att förfalla” och en direktlänk till en betalningsväxel på Internet som tar alla upptänkliga betalkort.

En annan verksamhet de pysslat med är att köra hela hotbilds scenariot på varumärken - dvs “Vi har en Polsk låtsaskund som kommer att registrera ditt företag och/eller verksamhetsnamn som varumärke - men eftersom vi är så “goda” så ger vi dig en mycket tidsbegränsad förtur att registrera det istället för vår påhittade kund”. Vad jag känner till har detta poppat upp i två olika bolagsformer med ett halvår emellan - Men här har PRV varit ganska snabba ut och varnat i tid innan alltför många hunnit lurats.

Av domänerna att döma är det en väldigt stor spridning på lurade företag, med allt från multinationella koncerndomäner till fåmansverksamheter och med ett betydande antal kommunala och statliga verksamheter - så att tro att detta endast drabbar småföretag är helt fel.

Det skrivs och varnas emellanåt för dessa verksamheter, men ingen tar ordentligt tag i problemet som omfattar en betydande bluffverksamhet - räkna själv ut vad 150 000 domäner som de fakturerar 1 900 SEK styck för blir - så får du en idé. Lägg sedan till varumärken som de fakturerade 10 000 SEK styck för och deras renewaltjänster osv. Utan en aktiv bekämpning av detta från myndighetshåll kommer det naturligtvis att fortsätta som nu eller i annan form.

Så se till att varna de du känner för dessa verksamheter!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 12:41 #3
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
Tack Internet Sweden!

Bra att få det bekräftat att man tänkte rätt som sa nej och även om det varit intressanta domäner hade jag alldrig köpt dem för 199kr/år då jag vet vart man kan köpa dem för billigare.
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-27, 12:51 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by DeadC@Jun 27 2008, 12:41
Tack Internet Sweden!

Bra att få det bekräftat att man tänkte rätt som sa nej och även om det varit intressanta domäner hade jag alldrig köpt dem för 199kr/år då jag vet vart man kan köpa dem för billigare.
199/år är bara deras införsäljningsteknik eftersom de flesta anser som du att 199/år är ju inte så farligt ändå..(det du tror dig betala är för 10 år dvs 1990:-), men domänerna reggas på 1 år och år 2 kommer det en förnyelsefaktura..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-28, 02:11 #5
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jun 27 2008, 12:28
Så se till att varna de du känner för dessa verksamheter
Intressant att de påstår sig erbjuda webbhotell och annat. Undrar vem som beställer från dem och till vilket pris.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-28, 05:15 #6
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Det finns väl bara ett bra sätt och sätta ditt dem, busa skatteverket på dem. Det är svårt att sätt åt någon för dom ful säljer..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-28, 09:29 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by autosvar@Jun 28 2008, 02:11
Intressant att de påstår sig erbjuda webbhotell och annat. Undrar vem som beställer från dem och till vilket pris.
Det är bara en fasad! - när någon går in och tittar på sidan så kan det ju inte bara stå "vi ringer upp och lurar folk" - utan de ger istället sken av att vara "helhetsleverantörer".. och även "internationella"
- så det här med domäner, det är bara en liten extratjänst som vi "hjälper" våra kunder med.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-28, 13:10 #8
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jun 28 2008, 09:29
Det är bara en fasad
Jo det fattar jag med men jag gissar att det säkert har 8-12 stackars kunder.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017