Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Visma webshop

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-22, 10:28 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Wojt@May 21 2008, 23:56
Visma Webshop är bland de sämsta plattformar du kan använda.

T.o.m kleins favorit osCommerce är bättre än den.
Jag älskar inte OsC. Men OsC är den bästa plattformen för den som vill

- Har flest möjligheter till olika betalsätt.
- Inte vill sitta fast i någon konstig lösning med sluten källkod
- Vill till låg kostnad testa E handel, utan att vara leverantörs beronde.. Borg effekten på Svensk ekonom ( Lågkonjentur ) kommer snart med fullkraft, hur många av dem som säljer E handellösningar finns kvar då?

Då jag jobbar med att modifera OsC kod dagarna i ända, så har jag ett annat och säga om OsC.. Skall vid något lämpligt tillfälle skriva ner kravspecen på min egna webshop, för OsC är lite meckigt ibland.

Många ambitiösa E handel satsningar slutar oftast med magplask. man satsa stort och dyrt.. Visst för väl etablerade företag, så kan det vara bra och köpa lösningen från sin affärsystem leverantör, men som sagt, då är oftast bara shoppen öppen för befintliga kunder.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 11:03 #12
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by digiArt@May 22 2008, 09:41
Jag får en liten fundering varje gång en sådan här fråga kommer på tapeten.

Användare X ställer en fråga om produkt Y. Vanligaste svarordningen är: den är inte bra, den har inget bra upplägg ur SEO-synpunkt, den följer inte XHTML-standard, kör på OSC istället.

Angreppsvinkeln blir helt felaktig. Fokus i svaren ligger oftast på att:

1. Jag kan OSC och har kört det i evigheter, därför rekommenderar jag det
2. Jag är en slav under W3C och stirrar mig blind på valideringar (valideringar har ingen affärsmässig förankring, mer än att vissa grupper i samhället inte kommer åt tjänsten, men de kanske inte heller är målgruppen?)
3. Jag saknar förståelse för att frågeställaren snabbt vill komma upp på banan med en enkel och oftast ekonomisk lösning
4. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske har en kravspec från en beställare
5. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske kör ett visst ekonomissystem som idag endast har stöd för den lösning jag undrar över
6. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske vill ha en klicka, tuta-köra-lösning för att få över information från butik till ekonomi/lagersystem som frågeställaren kör idag

Se det hela ur ett affärsmässigt perspektiv

1. Vilka finansiella resurser har frågeställaren
2. Vilka kunskaper har frågeställaren i modifiering av dig föreslaget system
3. Vilka system ska integreras mot den av frågeställaren föreslagna lösningen
4. Varför har frågeställaren undringar över just den föreslagna lösningen

osv...

Är jag ute och cyklar?
Nej du har så rätt så rätt, jag har tänkt samma sak flera gånger, när det gäller flera frågor.
Huvudproblematiken (för Den frågan) är väl att forum ofta är ganska ämnesinriktade och vänder sig mot en specifik publik, sen tycker jag personligen att det om inte annat visar en brist i att kunna göra en riktig analys av kundens behov, vilket måste vara ett tillkortakommande i alla branscher, men det är ungefär som att rekommendera Photoshop för ALL bildbehandling, eller att säga att ALLA som ska köpa en bra digitalkamera ska köpa en EOS 1D.
Det är ju en sak att rekommendera det verktyg man själv använder, men jag ser gärna om man själv i den rekommendationen har någon erfarenhet från andra (efterfrågade) system, och redovisar för det.

Så jag skulle efterfråga någon som faktiskt har erfarenhet av Wismas webshop, och kanske även Mamuts motsvarighet (Mamut som jag förstår äger både Active24 och Loopia (?) och där det borde finnas enkl vägar till en färdig shop.
Det här är (kan vara) ju en viktig fråga även när man tänker sig ska starta ett företag och besluta sig för det ena eller andra systemet som grund för fakturering/lager och vad det nu kan vara.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 12:57 #13
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
[quote]Originally posted by gummianka@May 22 2008, 11:03
[b] Jag har aldrig hört något gott om mamut systemen, men det är frågan vad man behöver och vad man har för pengar och leka med.

För en del duger tom e-butiks lösning, även om den suger ur min synvinkel , så finns det folk säljer som tusan över dem..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 14:35 #14
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Men det betyder (tyvärr) inte så mycket, det bekräftar bara vad jag just sa, vad baserar du det på ? VAD är det som inte är bra ? Vad är bra/dåligt enligt dig ? Det är ungefär som att någon på MacWorlds forum säger att PC är dåligt, eller när en säljare från Canon säger att Nikon är skit, det är inte speciellt nyanserat.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 14:37 #15
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Originally posted by digiArt@May 22 2008, 09:41
Jag får en liten fundering varje gång en sådan här fråga kommer på tapeten.
Användare X ställer en fråga om produkt Y. Vanligaste svarordningen är: den är inte bra, den har inget bra upplägg ur SEO-synpunkt, den följer inte XHTML-standard, kör på OSC istället.
Angreppsvinkeln blir helt felaktig. Fokus i svaren ligger oftast på att:
1. Jag kan OSC och har kört det i evigheter, därför rekommenderar jag det
2. Jag är en slav under W3C och stirrar mig blind på valideringar (valideringar har ingen affärsmässig förankring, mer än att vissa grupper i samhället inte kommer åt tjänsten, men de kanske inte heller är målgruppen?)
3. Jag saknar förståelse för att frågeställaren snabbt vill komma upp på banan med en enkel och oftast ekonomisk lösning
4. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske har en kravspec från en beställare
5. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske kör ett visst ekonomissystem som idag endast har stöd för den lösning jag undrar över
6. Jag glömmer bort att frågeställaren kanske vill ha en klicka, tuta-köra-lösning för att få över information från butik till ekonomi/lagersystem som frågeställaren kör idag
Se det hela ur ett affärsmässigt perspektiv
1. Vilka finansiella resurser har frågeställaren
2. Vilka kunskaper har frågeställaren i modifiering av dig föreslaget system
3. Vilka system ska integreras mot den av frågeställaren föreslagna lösningen
4. Varför har frågeställaren undringar över just den föreslagna lösningen
osv...
Är jag ute och cyklar?
Problemet är att kunden inte ger någon kravspec eller önskemål om vad de vill ha.

I detta fall är frågan utformad som "Är Visma bra eller dåligt? Finns det bättre lösningar?"

Vi kan ju alltid inflika med dina frågor varje gång denna fråga ställs.



Om en kund hade kommit till mig personligen och sagt "Hej jag vill ha en webbutik." då gör man givetvis en analys om vad det är för behov och vilken typ av webbutik kunden behöver.

Cubecart kan vara ett annat alternativ.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 23:17 #16
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Originally posted by Wojt@May 22 2008, 14:37
Vi kan ju alltid inflika med dina frågor varje gång denna fråga ställs.
Jag förstår din gliring. Men jag tror du köper poängen med mitt inlägg.

Var nyanserad i svaret på generella frågor.

Har någon erfarenhet av...? Ställdes i frågan, har någon erfarenhet delats?

Finns det något alternativ för mig som inte har så stor erfarenhet av e-handel?

Inte heller den frågan gavs ett vettigt svar i mitt tycke. Bättre svar hade varit något i stil med. "Testa den här hostade lösningen X, när du känner att du blivit varm i kläderna, testa då den är open source-lösningen som jag tycker är outstanding *känga*. Men var beredd på att det kräver lite pill och kunskap i språket Z"

Sen vet jag inte om diskussionen om öppna kontra slutna lösningar hör hemma i ett forum som jag tycker lutar åt affärer, istället för att avhandla vilken metod att få ut lösningar som är bäst (OS kontra slutet).

Affärsmässighet före subjektiva åsikter.

(Anledningen till att jag vurmar lite för den här diskussionen är att jag i mitt yrke arbetar med affärssystem. Där ser vi mer till kundens affärsnytta än att vi ska säga: "rocka på det här, för jag rådiggar OS och har ingen bredd i mitt tänkande")
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 22:42 #17
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 49
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 49
Tack för era svar!
Jag har ännu inte tagit ett slutgiltigt beslut men diskutionen (kan man kalla det så när men skriver?) har varit bra då jag ställt mig lite nya frågor.

OSC är nog inte min grej tror jag (har för lite kunskap för det verkar det som).
Undarbart att ha tillgång till ett så informativt forum (läser många trådar och lär mig mer och mer).
x1/9 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-10, 00:43 #18
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 128
wooper wooper är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 128
Jag flikar in (med mina begränsade kunskaper om E-handelssystem):

Har användt OSC vid två-tre sajter vilket gick måttligt bra, var på den tiden inte allt för skicklig i vare sig PHP eller HTML (men kunde en del iaf :P) och fick som tidigare talare problem med nya moduler, positioner och framför allt - att sidan såg vettig ut! Jag tycker att administrationen av system känns lite, hmm, plåttrig, jobbig och ganska svår för en användare (vilket i detta fall är kunden/kunderna jag satt upp sajten/sajterna åt).

Installerade nyligen den senaste (stabila) versionen av OSC och såg till min förhäpnan att (till skillnad från Joomla och Wordpress) det såg i princip lika ut som när jag senast använde OSC (2006).

x1/9: Har du tid, prova alla möjliga lösningar som du hittar och verkar intressanta, försöka att testa de så gott de går. Gör detta innan du köper något, från t.ex. Visma, som säkert inte är nära på gratis.
wooper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 07:13 #19
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Vi kan ju alltid inflika med dina frågor varje gång denna fråga ställs.
Jag förstår din gliring. Men jag tror du köper poängen med mitt inlägg.

Var nyanserad i svaret på generella frågor.

Har någon erfarenhet av...? Ställdes i frågan, har någon erfarenhet delats?

Finns det något alternativ för mig som inte har så stor erfarenhet av e-handel?

Inte heller den frågan gavs ett vettigt svar i mitt tycke. Bättre svar hade varit något i stil med. "Testa den här hostade lösningen X, när du känner att du blivit varm i kläderna, testa då den är open source-lösningen som jag tycker är outstanding *känga*. Men var beredd på att det kräver lite pill och kunskap i språket Z"

Sen vet jag inte om diskussionen om öppna kontra slutna lösningar hör hemma i ett forum som jag tycker lutar åt affärer, istället för att avhandla vilken metod att få ut lösningar som är bäst (OS kontra slutet).

Affärsmässighet före subjektiva åsikter.

(Anledningen till att jag vurmar lite för den här diskussionen är att jag i mitt yrke arbetar med affärssystem. Där ser vi mer till kundens affärsnytta än att vi ska säga: "rocka på det här, för jag rådiggar OS och har ingen bredd i mitt tänkande")
Men frågan bör ändå ställas, särskilt för småföretagare. Som kanske invenstera ganska mycket pengar i en webshop.

Många skulle knappas köpa en produktionsmaskin som inte har resvervdelar om 2-3 år.. Men dom kan tänka att slänga in pengar en webshop lösning som kanske inte finns 1 år..

Varför jag viftar med den här röda flaggan, är inte av ideologiska skäl, utan jag har sett hur det har fungerat med butiksdatasystemen. Man har köpt något som så bra ut på pappret., och sedan har man stått där med en lösning som inte fungerar.

Har man en liten budget och vill test e handel så är OsCommerce den lösning som rockat bäst för mindre företag.

Men man bör göra en analys också vad man behöver, OsC är ett bra första alternativet. Sedan kanske man måste uppgradera till något bättre.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 07:58 #20
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Originally posted by klein@Jun 11 2008, 07:13
Har man en liten budget och vill test e handel så är OsCommerce den lösning som rockat bäst för mindre företag.
Det där skulle jag vilja se var du har stöd i ditt påstående.

Nu är jag lite muckig, jag har heller inget emot OSC (har öht inte sett verktyget, så jag kan inte dissa det, vilket jag inte heller gör)

Det är bara att det tenderar att bli enkelspårigt när denna diskussion dyker upp bland hemmapulare och webmasters. Öppet framför slutet utan att ta hänsyn till underhåll kontra ägna sig åt kärnverksamhet, jag har framfört mina argument i tidigare inlägg.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017