FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur hanterar ni alla mängder med intrångsförsök och spam som man ständigt bombas med? Är det någon av er som anmäler "abuse" eller gör ni som jag - rycker på axlarna - försöker se till att allt är tätt och fortsätter...
Problemet är ju att om ingen anmäler detta finns det ju ingen chans att få stopp på t.ex. kapade datorer (där ägaren ibland är omedveten om att inträngsförsök sker från deras dator). Någon som har anmält och fått bekräftat att det har gett resultat? Hur tycker ni man bör agera? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har anmält många gånger. 80% brukar jag inte få svar från, och andra får man automatiserade svar från. Det hände mig en gång att jag fick ett mycket trevligt svar tillbaka:
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som både hosting och ISP leverantör så får man se båda sidor av saken.
Att man får massa olika saker 24/7 som fyller loggar är ju inget nytt, men skulle man anmälla allt sådant skulle man behöva ha flera 24/7 anställda endast för det jobbet. Och det skulle ändå inte minska ett skit. Sedan har man ju självklart kunder som kan göra en del saker, men kan hända att man får abuse för portscan och små saker. Då man inte ens har en policy mot det eller ens bryter mot lagen så blir sådana abuse direkt bort. Sedan har man självklart haft kunder som blivit infekterade och försöker sprida sig och scannar efter andra burkar att ta över. Då är det bara att sätta upp ett filter temporärt för blockera ut det och informera kunden. Men i vilket fall så gör det ingen skildnad i det stora hela. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|