Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Joomla-licensavtal

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-23, 22:48 #11
LorenzoG LorenzoG är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Oct 2007
LorenzoG LorenzoG är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Oct 2007
Hej!

Ett sent svar. Copyrightmeddelanderna i källkoden måste vara intakta, men däremot kan du ta bort "Powered by Joomla!".

Med vänliga hälsningar
Lorenzo Garcia
LorenzoG är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 15:08 #12
Carl-David Carl-David är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2008
Nykomling

Hej!

Jag undrar något som jag inte kunde hitta svar på i den här tråden.

Om man ändrar och sedan distribuerar en Joomla!-baserad webbsida som exempelvis www.tv3.se, så måste man väl enligt GPL publicera källkoden?

Då undrar jag, har TV 3 i detta fallet nu gjort det, och i så fall var på deras hemsida finns information om var man kan få tag på källkoden?

Det enda Joomla!-relaterade jag kan hitta på deras sida är följande som finns inuti <head>-taggen:

<meta name="Generator" content="Joomla! - Copyright &copy; 2005 - 2006 Open Source Matters. All rights reserved." />

Texten "Powered by Joomla!" har dom tagit bort, men det verkar ju vara ok enligt ovanstående talare.

Men som sagt, länk till källkod?

Calle
Carl-David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 16:09 #13
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Du frågar om TV3 kan anses ha distribuerat ändrad kod.
För det första: Har de ändrat i den ursprungliga distributionens kod?
För det andra: Har de distribuerat kod utan att ange licensvillkor?
Det är inte klart om TV3 har ändrat i koden, de har de antagligen inte gjort utan bara byggt lite nya komponenter/moduler/mallar/whatever. Och det får man göra fritt och licensiera dem hur man vill.
Det är inte heller klart att TV3 distribuerat koden. Finns den att köpa eller eller ladda ner på deras hemsida till exempel? Nej, trodde inte det heller.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 16:09 #14
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by Carl-David@Jul 24 2008, 15:08
Hej
Jag undrar något som jag inte kunde hitta svar på i den här tråden.
Om man ändrar och sedan distribuerar en Joomla-baserad webbsida som exempelvis www.tv3.se, så måste man väl enligt GPL publicera källkoden?
Då undrar jag, har TV 3 i detta fallet nu gjort det, och i så fall var på deras hemsida finns information om var man kan få tag på källkoden?
Det enda Joomla-relaterade jag kan hitta på deras sida är följande som finns inuti head-taggen:
meta name=Generator content=Joomla - Copyright 2005 - 2006 Open Source Matters. All rights reserved. /
Texten Powered by Joomla har dom tagit bort, men det verkar ju vara ok enligt ovanstående talare.
Men som sagt, länk till källkod?
Calle
Det räknas bara som distribution om du säljer eller på annat sätt distribuerar en kopia på hela systemet - exempelvis om du säljer ett CMS-system som i grunden är Joomla, och som installeras på dina kunders servrar. Du behöver alltså inte tillhandahålla källkoden till din sajt bara för att du valt att bygga den med Joomla, då tror jag att det vore väldigt få som skulle använda sig av Joomla, eller något annat GPL-skyddat verktyg.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 20:21 #15
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Om jag nu har läst GNU/GPL rätt så måste man inte publicera källkoden, den måste däremot följa med produkten vid distribution.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-25, 09:02 #16
Nykomling

Nykomling

Så alltså räknas en webbpublicering av ett GPL-licensierat system av detta slag inte som en distribution? TV3 (i detta fall) har uppenbarligen ändrat saker men det ska till att själva kärnan ändras för att det räknas som en modifiering eller? Utseendet och nya funktioner (som byggts mha Joomla!) ränkas då inte som en modifering, är det rätt tänkt? Men vad händer om man själv bygger en modul som på något sätt blir integrerad med kärnfunktionaliteten? Det verkar ju ändå som om det är lite luddigt detta. En sak om man kanske har helt separerade interface som bara kopplas samman med några rader kod eller liknande, men om den egna modulen och Joomla! är helt sammanvävda, då måste man publicera det man gjort eller?
Oläst 2008-07-25, 09:55 #17

Det är alltid roligt med intresserade nykomlingar på WN, och jag vill verkligen inte verka avsnoppande, men om du läser i de publicerade länkarna och sätter dig in dig lite i diskussionen om olika Open-Source-licenser, samt allmänt om upphovsrätt och publicering, så kommer du att bli mycket klokare samt få svar på dina specifika frågor.
Välkommen till WN och lycka till!
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-25, 10:24 #18
Nykomling

Nykomling

Och det är alltid roligt med gamla rävar :P

Ledsen att jag frågade men jag har redan försökt förstå mig på GPL-licensen, och meningen med ett forum som detta är väl att de som kan och har lust kan försöka svara? Jag kände bara att detta var en passande spin-off på det ursprunliga ämnet för att göra saken snäppet tydligare. Hoppas på svar på i alla fall interface-teorin, om det är okej att inte publicera källkoden om man har väldefinierade interface mellan de egna modulerna och Joomlas källkod.
Oläst 2008-07-25, 10:49 #19
Westmans avatar

Westmans avatar

Enkelt förklarat: för användning på dina egna sajter så får du göra om hur mycket du vill i joomlakoden, det du INTE får göra är att ta bort copyrighttexterna.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-25, 11:25 #20
Nykomling

Nykomling

Jo jo, men beroende på vilket sätt jag ändrar i deras kod så kan jag behöva publicera källkoden öppet. Och det är det sättet jag försöker bena ut med denna diskussion, samt hur en sådan publicering måste gå till.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017