FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Enligt uppgift frånd en gammal tråd här på wn skall betalningar till Google Adwords (ireland) bokföras med sk. fiktiv moms på momskonto 2645 Beräknad ingående moms inköp och 2614 Beräknad utgående moms inköp 25%.
Problemet är bara att dessa två saknas i EU kontoplanen som jag använder, så vad gör jag? Närmaste som finns är 2640 Ingående moms och 2615 Ber utg moms 25% varuförv EU. Någon som vet? Jag använder UNIBAS |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Varför ska man lägga på fiktiv moms på en icke momspliktig försäljning?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För att skatteverket/staten ska kunna få ut statistik på EU-handel.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men hur gör man?
![]() Novis på det mesta när det gäller de här sakerna. Kan jag bokföra det som en separat post på kontona 2640 och 2615 eller blir det tokigt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Det finns inget som heter:
Ingående moms EU förvärv samt Bet. utg moms tjänsteförv. eller liknande? Alternativt kan du väl lägga till egna konton. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Antar det är denna tråden som trådskaparen refererar till? http://www.webmasternetwork.se/index...8&hl=2645&s=wn
Skulle vara intressant om någon en gång för alla kan reda ut och klargöra hur: 1. Adwords (utgifter) ska bokföras och deklareras. Exempel med belopp och vilka konton som ska bokas. 2. Adsense (inkomster) ska bokföras och deklareras. Exempel med belopp och vilka konton som ska bokas. Har läst lite olika trådar, men tycker inte någon tråd ger ett glasklart svar. (reglerna kan ju dessutom ha ändrats, så kan vara vanskligt att gå på "gammal" kunskap) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|