FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har lite funderingar kring det här om upphovsrätt.
Ifall jag har gjort en design med CSS och någon har coppat den rakt av, är det olagligt då? Tycker det känns som att man har svårt att skydda denna typ av kod. Sen har vi ju det här med bilder och text. Ligger det uppe och står att det är copyright-skyddat så är det de. Men är egna bilder och texter skyddade per automatik eller måste copyright-texten finnas med? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
du har fortfarande gjort materialet, om du skulle ta det till rätten och du har tillräckligt med bevis så går det.. men om du har en jävla anamma med design så ta patent på det.
Då kan ingen komma i närheten av att använda din design. men css kommer ju folk kunna kopiera och det finns nog inget stopp för det. Det är ju ett plus att du har längst ner på sidan att alla bilder och texter på denna sidan som skrivs av oss är vårat.. men med lite finare ord ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men det är inte det per automatik?
Om man lägger in att även css är skyddad? "Gäller" det då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Allt material som uppnår verkshöjd är skyddat. Det innebär att ingen får "låna" text, bilder, design, mm från dina webbsidor. Någon text med copyright behöver du absolut inte lägga upp för att skydda innehållet rent juridiskt. Dock så kan det vara värt att lägga in texten om copyright i alla fall, eftersom det får många fjortisar att tänka två gånger innan det börjar missbruka ctrl+c. Det finns tyvärr en missuppfattning bland ungdomar att det är ok att stjäla saker på Internet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Okej, hur funger det med att använda någon annans css som grund? Men sedan ändra runt lite i den?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Om CSS uppnår verkshöjd är en fråga om bedömning. Eftersom HD inte har gjort någon bedömning ännu så kan ingen säkert veta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
CSS är ju en regeluppsättning för presentation, det borde knappast vara möjligt att ha med upphovsrätt att göra. H1 som är blå och 1em får bara jag använda ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
För att återgå till scrdj ursprungliga fråga så skulle jag säga att det nog är ganska riskfritt att plocka CSS från någon annan och att göra lite egna ändringar. Förmodligen är det inte ens olagligt och skulle det vara det så blir det nästan omöjligt att bevisa "stölden". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Goodie goodie då vet jag!
Inte för att jag planerat att göra det själv men undrade mer hur det var med de. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|