Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Måste ha!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-13, 03:57 #21
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Jo, men det är en jäkla skillnad på en ultraportabel och Eee. Att krympa dagens teknik, det ÄR dyrt, se t.ex. proc. i MBA, men att krympa gårdagens teknik borde resultera i en billigare maskin, men jag förstår att det finns någon slags gräns med.
Den är ju hypead som tusan så det är klart den kommer sälja, men för majoriteten så är en vanlig laptop för 4000 alltid bättre.

Som avslutning kan jag ju säga att jag faktiskt har haft och kört en "Eee" under flera år, så när jag säger att jag inte tror på det så gör jag det av erfarenhet (även om användarna, inkl. jag utvecklats under tiden också. )
Jag hade nämligen en Toshiba Libretto. Jag förstår behövet av en ultraportabel, jag har även haft en X31, och Den kändes på flera sätt begränsande, och då går ju Eee/Libretto bort.
(sen ska jag säga att x31 är en grym maskin, lätt det bästa jag haft hårdvarumässigt, sett till kvalité och service och såna saker, sen rankar jag MB som en bättre maskin överlag...)
jaja..denna teknik, can´t live with it, can´t live without it....
sen tycker jag det vore grymt om Eee sålde, då kanske vi kan ta ett steg bakåt i prestandaracet som ju börjar bli löjligt när det gäller "officemaskiner"...jag kan tänka mig att köpa en Eee till "min" 3åring...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 13:30 #22
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Japp, de flesta har inte särskilt stora prestandabehov.

Brukar faktiskt numera rekommendera enklare bärbara när bekanta vill ha tips om vad de ska köpa, men se till att de köper en burk med 3 års garanti. Bärbara går sönder oftare och är dyrare att reparera.

En EEE är definitivt inte rätt för de flesta, man får som sagt inte topp-prestanda och man får väldigt liten skärm och litet tangentbord. Men man får en enormt mobil lösning. Libretton var definitivt i samma klass på sin tid, men till ett avgjort högre pris!
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 13:36 #23
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

Citat:
Originally posted by jomper@May 13 2008, 13:30

En EEE är definitivt inte rätt för de flesta, man får som sagt inte topp-prestanda och man får väldigt liten skärm och litet tangentbord. Men man får en enormt mobil lösning. Libretton var definitivt i samma klass på sin tid, men till ett avgjort högre pris!
Precis, jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa denna som sin primära/enda dator. Den är grymt obekväm att jobba med pga. det lilla tangentbordet och den lilla skärmen. Men det är ju som sagt inte det den är till för utan den är till för oss som är djupt nere i dator/internet missbruket och måste kolla våran mail sjuttioelva gånger per dag oavsett vart i världen vi befinner oss samt kunna supporta kunder om det skulle vara några problem.
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 18:25 #24
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
För mig är det batteritiden den faller på. Då spanar jag hellre efter en billig 12-14 tummare med minst 3 timmar batteritid. De hamnar ju i ungefär samma prisklass med bättre prestande. Visst, de är lite större men ska man med en ultraportabel till när man ändå måste sitta nära ett vägguttag?
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-13, 20:52 #25
jompers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Kika på IBM X61. Min blivande hustru har en dylik och den har över 6 timmars batteritid.

Min X40 (jag får dras med de gamla prylarna..:-) ) har över 4 timmars batteritid med det stora batteriet, väger något hekto mer än det lilla, dvs ca 1.1 kg. 10" skärm, 1024x768, och fullstora knappar på tangentbordet.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 07:41 #26
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by rhuse@May 13 2008, 18:25
För mig är det batteritiden den faller på. Då spanar jag hellre efter en billig 12-14 tummare med minst 3 timmar batteritid. De hamnar ju i ungefär samma prisklass med bättre prestande. Visst, de är lite större men ska man med en ultraportabel till när man ändå måste sitta nära ett vägguttag?
Är faktiskt positivt överraskad av batteritiden, den är minst tre timmar. Då sitter jag med ca 50 % styrka på skärmen. Skärmen är dessutom ganska ljusstark så det kommer säkert att funka även en solig sommardag. Något inte min vanliga bärbara klarar, men den är en helt annan historia....
Sen kan man ju även köpa till ett batteri med dubbla kapaciteten, dock är ju det även dubbelt så stort.
Oläst 2008-05-14, 10:32 #27
Novamind Novamind är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Nykomling

MSI:

Detta med skärmen... är det så? Har du provat den utomhus? Kan du tänka dig prova detta och ge lite information om det... när nu solen tittar fram ordentligt villl säga.

Har en kollega som letar efter en bärbar för att kunna använda ute och kräver inte särskilt mycket prestanda för övrigt men inte hittat något vettigt.
Novamind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-14, 10:52 #28
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Novamind@May 14 2008, 10:32
MSI:

Detta med skärmen... är det så? Har du provat den utomhus? Kan du tänka dig prova detta och ge lite information om det... när nu solen tittar fram ordentligt villl säga.

Har en kollega som letar efter en bärbar för att kunna använda ute och kräver inte särskilt mycket prestanda för övrigt men inte hittat något vettigt.
Detta ska jag nog kunna bistå med, det är ju snart lunch och då kan jag gå ut och testa.
Det verkar vara väldigt olika hur ljusstarka dom är. Min förra bärbara, en riktig budget dator av märket Acer funkade alldeles utmärkt att
ha ute en solig sommardag medans min nuvarande arbetsmaskin är helt värdelös, detta är en LG. Vet inte om alla LG har lika kassa skärmar men det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Oläst 2008-05-14, 12:45 #29
Nykomling

Nykomling

Citat:
Detta ska jag nog kunna bistå med, det är ju snart lunch och då kan jag gå ut och testa.
Det verkar vara väldigt olika hur ljusstarka dom är..
Detta tackar vi för. Ja det verkar vara väldigt olika. Har sett ett antal HP-bärbara som den ena modellen varit helt värdelös medan den andra varit hyffsat bra. Dock har jag tyckt att det verkar vara så att budget datorer brukar vara sämre... men där ser man.
Novamind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017