FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo, men det är en jäkla skillnad på en ultraportabel och Eee. Att krympa dagens teknik, det ÄR dyrt, se t.ex. proc. i MBA, men att krympa gårdagens teknik borde resultera i en billigare maskin, men jag förstår att det finns någon slags gräns med.
Den är ju hypead som tusan så det är klart den kommer sälja, men för majoriteten så är en vanlig laptop för 4000 alltid bättre. Som avslutning kan jag ju säga att jag faktiskt har haft och kört en "Eee" under flera år, så när jag säger att jag inte tror på det så gör jag det av erfarenhet (även om användarna, inkl. jag utvecklats under tiden också. ) Jag hade nämligen en Toshiba Libretto. Jag förstår behövet av en ultraportabel, jag har även haft en X31, och Den kändes på flera sätt begränsande, och då går ju Eee/Libretto bort. (sen ska jag säga att x31 är en grym maskin, lätt det bästa jag haft hårdvarumässigt, sett till kvalité och service och såna saker, sen rankar jag MB som en bättre maskin överlag...) jaja..denna teknik, can´t live with it, can´t live without it.... sen tycker jag det vore grymt om Eee sålde, då kanske vi kan ta ett steg bakåt i prestandaracet som ju börjar bli löjligt när det gäller "officemaskiner"...jag kan tänka mig att köpa en Eee till "min" 3åring... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Japp, de flesta har inte särskilt stora prestandabehov.
Brukar faktiskt numera rekommendera enklare bärbara när bekanta vill ha tips om vad de ska köpa, men se till att de köper en burk med 3 års garanti. Bärbara går sönder oftare och är dyrare att reparera. En EEE är definitivt inte rätt för de flesta, man får som sagt inte topp-prestanda och man får väldigt liten skärm och litet tangentbord. Men man får en enormt mobil lösning. Libretton var definitivt i samma klass på sin tid, men till ett avgjort högre pris! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För mig är det batteritiden den faller på. Då spanar jag hellre efter en billig 12-14 tummare med minst 3 timmar batteritid. De hamnar ju i ungefär samma prisklass med bättre prestande. Visst, de är lite större men ska man med en ultraportabel till när man ändå måste sitta nära ett vägguttag?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kika på IBM X61. Min blivande hustru har en dylik och den har över 6 timmars batteritid.
Min X40 (jag får dras med de gamla prylarna..:-) ) har över 4 timmars batteritid med det stora batteriet, väger något hekto mer än det lilla, dvs ca 1.1 kg. 10" skärm, 1024x768, och fullstora knappar på tangentbordet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sen kan man ju även köpa till ett batteri med dubbla kapaciteten, dock är ju det även dubbelt så stort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Nykomling
|
MSI:
Detta med skärmen... är det så? Har du provat den utomhus? Kan du tänka dig prova detta och ge lite information om det... när nu solen tittar fram ordentligt villl säga. Har en kollega som letar efter en bärbar för att kunna använda ute och kräver inte särskilt mycket prestanda för övrigt men inte hittat något vettigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det verkar vara väldigt olika hur ljusstarka dom är. Min förra bärbara, en riktig budget dator av märket Acer funkade alldeles utmärkt att ha ute en solig sommardag medans min nuvarande arbetsmaskin är helt värdelös, detta är en LG. Vet inte om alla LG har lika kassa skärmar men det kan vara bra att ha i bakhuvudet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||