FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Såg idag en artikel på IDG.se kring ett koncept för en webbutik som jag inte tidigare sett i Sverige men som nu dykt upp även här, One Day Offer. Principen bygger på att butiken varje dag erbjuder en vara och endast den varan. Butiken säljer med andra ord bara en artikel i taget och fokuserar en dag helt och hållet på den produkten.
I USA verkar detta fungera och jag tycker att det är ett spännande koncept med både för och nackdelar. Vad tror ni, kommer detta att fungera även här i Sverige eller passar det inte oss? Bu eller bä? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hade en sådan plan för 2 år sen, att satsa på en produkt och då vara billigast på marknaden med den, men då ska man ha ett spritt nätverk med reklam som hela tiden visar dagens produkt.
Men intresset dog ut. Jag tror skarpt på idéen om man satsar mkt tid och pengar på projektet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har inte sett konceptet tidigare men känner genast att jag går igång ganska rejält på det. Klarar de av att ha skitbra prylar till skitbra pris så är det nog riktigt potentiellt.
Blev sugen på att sätta upp en själv, men nä, jag har annat att göra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kollade lite på sidan när jag läste om den förrut idag på idg. Tycker det är lite fattigt utfört, luktar nästan lite bluff. Sen så tror jag inte på att ha big-ticket items heller. W00t brukar ju köra lite mer "coola" elektronik-produkter med ordentlig rabatt. Ofta har de ju varor som har blivit lite felaktigt behandlade eller felmärkta osv. Hela konceptet bygger på att skapa hype kring att produkten tar slut. Det verkar inte rikigt marakezzh eller vad de heter ha fattat riktigt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har man stora mängder trafik kan man kapitalisera på besökarna med en sådan funktion, men det är ju inte mer än att trigga köpsignaler genom ett bra erbjudande.
Att bygga affärsmodellen kring en sådan tjänst tror jag inte på. Du kan inte köpa in tillräckligt stora volymer för att få tillräckligt bra rabatter innan du har trafik. Och hur skapar man trafiken? Lite hönan och ägget... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Konceptet är bra, ett extremt framgångsrikt exempel är www.tschibo.de
De säljer egentligen kaffe, men i deras outlets började de ta in lite kringprodukter som de sålde slut för att sen köpa in nytt. Dessa sidoprodukter har blivit större business än deras kaffe och folk går verkligen kontinuerligt till tschibo för att kolla vilka produkter de har just "denna veckan". Sen om ovan butik kommer gå bra vet jag inte ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om man satsar på produkter som väldigt måga behöver/vill ha samt att de inte är så dyra att man behöver fundera speciellt mycket på att köpa dem tror jag själv att det ska slå. Använd RSS och liknande för att dra in många återkommande besökare till sidan så tror jag att man kan komma upp i en hel del besökare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hade också samma idé, grejen.com. Men hade inte tiden/kompetens nog att driva den. Tror konceptet passar perfekt som marknadsföring/erbjudandesite för en webbutik där man redan har ett stort lager och kan erbjuda sjukt bra pris på en produkt under en dag, tror man kan skapa en hajp
![]() Aja, hör gärna av er om ni har en webbshopp med lager igång och är intresserade av samarbete. Bygger givetvis om siten och designen, känns ju inte så fräsh direkt :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fascinerande hur ett gammalt koncept kan bli "nytt" så fort det hittar ut på webben. Skrothandlare fanns det gott om redan på min morfars tid. Att bara sälja en produkt åt gången är inte heller nytt. Men kombinationen av de båda och att dessutom göra det online kanske är det.
Jag ser ändå ingen skillnad på det här och alla kuponger som jag får i brevlådan. Köp en bh och trosa för 1 kr och få ett munvatten på köpet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
http://www.marrakezh.com/ hette den svenska sidan, sämsta domän namnet ever..
om ja så läser det tio ggr så kan ja inte stava det på 11:e gången ändå.. om du ska säga domän namnet för en polare i bussen utan att skriva ner det och ej repetera bokstäverna efter varandra så önskar ja dem lycka till.. dom gräver sin egen grav med den domänen... herre jösses! cheepo.se hade passat bättre ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|