Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur stora resurser kräver tex AwStats Statistics

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-16, 08:54 #1
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Medlem

Hej!

Har ni någon erfarenhet angående hur mycket resurser tex AwStats Statistics kräver? Har AwStats Statistics aktiverat men använder inte statistiken. Är det då rekommenderat att stänga/avaktivera AwStats Statistics?

Kör idag Google Analytics och är mycket nöjd. Den kräver inga resurser från min serverleverantör. Men samtidigt blir jag beroende av en extern leverantör för min statistik. Har inte heller hittat någon information på Google ang. upptid, men den verkar fungerar hela tiden. Det är i och för sig svårt att kontrollera.

Mvh

Torre
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 09:26 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Awstats drar resurser när den tolkar apache-loggen och det gör den normalt en gång i timmen som cronjob eller på begäran via webgränssnittet. Sen drar den lite resurser vid själva visningen.
Har du "Awstats aktiverat" låter det som att du ligger på ett webbhotell (inte självklart att utgå från när man skriver) och då är resurserna inte dina problem utan webbhotellsägarens.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 12:00 #3
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Flitig postare

Google Analytics måste ju vara resurskrävande det också? Inte helt säker på hur det fungerar men jag antar väll att Google Analytics istället tar en del bandbredd för att scanna av vad som sker på din sida externt?

Awstats drar bara lokala resurser, och en liten del bandbredd för att visa statistik. Jag föredrar alltid lokala lösningar. För att externa tjänster inte skall dra ner på sidan, vilket de ofta gör.
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 12:17 #4
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Originally posted by grinditwp@Apr 17 2008, 12:00
Google Analytics måste ju vara resurskrävande det också? Inte helt säker på hur det fungerar men jag antar väll att Google Analytics istället tar en del bandbredd för att scanna av vad som sker på din sida externt?
Awstats drar bara lokala resurser, och en liten del bandbredd för att visa statistik. Jag föredrar alltid lokala lösningar. För att externa tjänster inte skall dra ner på sidan, vilket de ofta gör.
Nja, Analytics körs via JavaScript dvs. att det exekveras på klienten. Trafiken går då mellan klienten (besökaren) och Google direkt.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 21:17 #5
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Citat:
Ursprungligen postat av grinditwp
Nja, Analytics körs via JavaScript dvs. att det exekveras på klienten. Trafiken går då mellan klienten (besökaren) och Google direkt.
okok, som sagt visste inte riktigt hur Google gör, bara testat webstat från motigo.com vilket kan sega ner sidan ibland.
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 21:29 #6
Medlem

Medlem

Tack för svaren! Jag kör vidare med google och awstat. Att det tar lite processorkraft är nog inget jag behöver bekymra mig om idagsläget.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017