FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
LÄNK till nyheten
Citat:
Så vad tycker ni om det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Skrota all form av politiskt styrd a-kassa! Försäkringar bör man teckna på egen hand med privata försärkringsbolag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kort: korkat.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Däremot ska man ju komma ihåg att Reinfeldt och Anders Borg på sistone har varit tveksamma till obligatorisk a-kassa. Troligtvis (snarare förhoppningsvis) skippar man i utredningens förslag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
dom säger det dom tror folk vill höra. vad dom gör är en annan sak.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Helt idiotiskt. Man kan ju tro att det är vänstern som styr Sverige trots en borgerlig regering. Vad hände med individens frihet?
Om jag kan hitta bättre sätt att klara mig ekonomiskt än en a-kassa ska jag väl inte behöva ha någon sådan heller? Det här börjar bli som trafikförsäkringen med skillnad att man kan slippa trafikförsäkringen om man inte har bil. Kan man slippa det här om man inte jobbar? ![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Den nationalekonomiska anledningen till att politiker vill att många (alla?) skall vara med i a-kassan, i all korthet:
Idag är folk högt belånade. För att minska kraften i den nedåtgående spiralen vid en lågkonjuktur måste de som mister jobbet fortfarande ha råd att ha kvar villan, bilen, etc. Men att ha en obligatorisk a-kassa som vår (minst sagt opopulära) regiering föreslår låter lite väl.. öststatiskt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kan tycka att iden är OK om den genomförs rätt, men 433kr låter som en otroligt hög avgift för en dylik försäkring som 100% av sveriges befolkning är med i. Och rent principiellt är jag egentligen mot tvingande åtgärder av det här slaget.
Redan med dagens avgifter är ju a-kassorna överfinansierade.. risken är stor att överskottet går in i övriga systemet precis som så många andra skatter gör idag och då är dagens system definitivt att föredra. Men jag är lika förvånad som många andra i tråden över att det är just den nu sittande regeringen som kommer med ett förslag som detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Nej, det är inte moderaterna som kommer med förslagen! Det är en statlig utredning och den hade antagligen sett likadan oavsett om sossarna eller borgarna hade suttit vid makten.
Däremot har ju regeringen tidigare föreslagit obligatorisk a-kassa, men på senare tid har de ändrat sig. Som det ser ut idag kommer det inte bli någon obligatorisk a-kassa |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|