FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Många av mina besökare kommer från Google efter att ha sökt på ett produktnamn. Jag positionerar mig väldigt bra på många produktnamn.
På min sajt har jag bild på produkt i fråga, samt en kort beskrivning av produkten - samt länkar till butiker. Jag tipsar dessutom om liknande produkter samt har en del RSS-flöden som besökarna kan följa. Dessutom kan besökarna skriva recensioner om produkterna. Enligt Google Analytics har jag en avvisningsfrekvens på 69%. Genomsnittlig tid på webbplats är 57 sekunder. Besökarna tittar i snitt på 1,82 sidor per besök. Det är ganska många som klickar på annonser och länkar till butiker - så det är inte bara dåligt att ha så hög avvisningsfrekvens. Men - jag skulle ändå vilja förbättra mina siffror lite, då jag ofta har annonskampanjer där jag får betalt per annonsvisning. Finns det några generella tips/knep för att behålla besökare på sajten? Edit: Jag hittade några bra tips på nätet. Men efterlyser fortfarande fler tips! Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag halverade avvisningsfrekvensen på en av mina sidor efter det att jag hade låtit en designer snygga till den avsevärt. Avvisningsfrekvensen gick från ca 30 till 15 % över en dag. Antalet sidvisningar och genomsnittlig tid på webbplatsen fördubblades nästan. Förutom sidans grafiska profil så var innehållet i övrigt oförändrat.
Jag kan därför dra slutsatsen att en snygg, professionell och pedagogisk design var viktigare än vad jag hade trott. Undantaget är om man har ett mycket inarbetat och väletablerat varumärke - då kan man nästan helt strunta i designen. Det sägs alltid att "content is king", men förpackningen är minst lika viktig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett tips är att försöka lyfta fram intressanta undersidor på ett bra sätt, typ puffar på varje sida där relevant info och länkar till undersidor kan finnas. I ditt fall kanske även mer info om själva produkten kan vara bra t.ex. fler bilder, filmer, fakta, djupgående recensioner, jämförelser med andra liknande produkter samt annan info som kan vara intressant för besökaren. Och som gör att man får besökaren att stanna upp samtidigt som han/hon blir mer intresserad av produkten. Som Gustav säger så är grym content tillsammans med en logisk, lättanvänd och snygg design king.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har tyvärr inte läst på tråden men av topic att granska så skulle jag vilja säga att du får ebjuda något "kul" som håller kvar användaren. Det kan vara allt ifrån ett spel till forum (då WN är världens sjuktaste tidsfördrift).
Ursäkta om jag inte besvarat din fråga. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|