Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad ska man ta betalt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-01, 00:53 #1
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Mycket flitig postare

Hej webmasters!

Hur mycket är rimligt att ta betlat per bannerexponering?
Vissa sidor tar ända upp till 5 öre per visning för en standrard size banner (468x60), andra bara 1 öre.

Vad jag har sett så är 2 öre rimligt... Är det nån här med egen sida som tar betalt i exponeringar? Vad tar ni isf?

Jag får en del mail från sidor med SMS relaterat innehåll som vill annonsera på min sida och eftersom jag själv använder en SMS-tjänst så kanske man kan tycka att man kan ta mer betalt av de som har samma kategori/kunder...

Om man skulle ta betalt per klick, vad ska man begära då?
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-01, 01:08 #2
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
dee dee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
när det kommer till klick så beror det lite på. Om din tjänst är väldigt lik deras så kan du ju naturligtvis ta mer då dina besökare blir mer värdefulla för annonsörerna. Vanlig klick provision brukar väl ligga på runt 20öre till 30öre om man tittar på de som erbjuder klick provision i olika affiliate nätverk. Men om din tjänster nu liknar annonsörens så kan du säkert stå på dig 1kr per klick.

När de kommer till visningar så brukar ja va lite mer skeptisk. Själv hade ja aldrig betalat för visningar då dessa kan variera kraftigt. en besökare kan ju enkelt komma tillbaka till samma sida minst 10-20ggr innan han / hon ger sig av... men de naturligtvis bra för dig om det är du som tar betalt =) Kan dock inte säga något pris här då ja inte vet hur pris modellen för visningar ser ut.
dee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-01, 09:27 #3
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
5 öre/visning är inte orimligt, frågan är mest om du hittar rätt annonsörer som är beredda att betala det.
Priset per klick går att höja en hel del från det som dee säger, Google AdSense ger mer. Räknar man om pris/klick till pris/visning så på en sida som väl matchar en viss annons kan 5 öre/visning vara rimligt. 1 öre/visning, som du nämner, är att sälja sig för billigt tycker jag. Allt mellan 1,5 och 5 öre kan vara rimligt beroende på din sidas kvalitet och ämnesområde samt hur bra matchning av annonser du kan få. Det är min uppfattning.
Men har du funderat på fast pris? Det är också en möjlighet. Inte så tokigt att ha både och på en sida. Det fasta priset blir väl då i allmänhet i underkant av vad du tror pris/visning eller pris/klick skulle ge, men då vet du vad får.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-01, 10:44 #4
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Angående visningar så beror det på om det är unika visningar som räknas, dvs betalar bara en gång per användare.
Sen beror det kanske också på var annonsen är placerad. Huvudsidan högst upp borde kosta mer än långt ner på någon avlägsen sida.
Har sidan 100 andra annonser borde det bli billigare än om sidan bara har en, dvs försvinner inte i mängden. Om annonsen har en fast position, dvs. roterar inte bort utan alltid syns på sidan så borde det kosta mer, då besökarna ser ditt varumärke hela tiden så blir det mer och mer inarbetat i deras ögon.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-01, 13:11 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

JO, tack för svaren. Det verkar vettigt det ni säger =)
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017