FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Håller på och mecka lite med OsCommerce..
I OsComemrce har man en tabell som hetter products_to_categories , som man kan få ut products_id. Jag vill i en och samma fråga få ut innehållet ur databasen. Men får det inte att fungera riktigt? Skall man köra join eller? Har försökt mig på med nedanstående fråga.. Som sagt, men ger inte önska resultat. SELECT p.products_id,pd.products_id,p.products_model,pd.p roducts_name, pd.products_description, p2c.products_id,p2c.categories_id FROM products_to_categories p2c,products p,products_description pd WHERE p.products_id=p2c.products_id AND p2c.categories_id=198594 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Citat:
Är det tabeller från flera olika databaser skriver man FROM databas0.tabell0, databas1.tabell1, databas2.tabell2, osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Det går t.e.x utmärkt och skriva select * from products ps where ps.products_id>1377382. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Klein har ju komman mellan tabellerna, men använder alias.
Får du inte ut något alls? Inget felmeddelande?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Ser man på! där lärde man sig något nytt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är det du vill ha för resultat, och hur skiljer det sig ifrån det resultatet du får av din SQL-fråga?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Kod:
SELECT p.products_id, p.products_model, pd.products_id,pd.products_name, pd.products_description, p2c.products_id,p2c.categories_id FROM products_to_categories p2c, products p, products_description pd WHERE p.products_id=p2c.products_id AND p2c.categories_id=198594 Jag misstänker att du behöver en rad som ser ut något liknande AND p.product_id = pd.product_id. Disclaimer dock att det var evigheter sedan jag på något sätt befattade med OSCommerce och att jag inte har någon aning om vad det är för fält som du borde joina på. Ett tips är att skriva EXPLAIN framför frågan i phpmyadmin (eller den konsoll du använder dig av): http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/explain.html http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/...g-explain.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Testa med nåt sånt här:
Kod:
SELECT p.products_id, p.products_model, pd.products_id,pd.products_name, pd.products_description, p2c.products_id, p2c.categories_id FROM products_to_categories p2c left join products p on p2c.products_id=p.products_id left join products_description pd on pd.products_id=p.products_id WHERE p2c.categories_id=72 ![]() Detta hämtar ju informationen om alla de produkter som ligger i kategorin med id=72 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
ID nummren till dom artiklarna i en tabell som hetter products_to_categories. Om man gör en select på tabellenproducts_to_categories, så få fram id nummret på alla artiklar som skall lista , men istället för göra 2 frågor vill jag göra en fråga av det. ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||