FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Fick en retur idag på en vara som skulle ha varit betald för 14 dagar sedan. Har sålt fakturan till Kreditor och när jag går in och kollar så har dom nyss sänt ut en påminnelse till kunden.
Det står klart och tydligt i vårt köpavtal att man har rätt att ångra sig inom 14 dagar, här har det dock gått nästan en månad. Man har ju inga rättigheter som näringsidkare så hur hanterar man detta smidigast? Jag vill ju inte stå för påminnelse avgiften åtminstone. Skall det vara så svårt att skicka tillbaka något inom rimlig tid? <_< |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Om det handlar om < 500:-, så låt kunden betala 50% och påminnelseavgift...
Om det är > 1000:-, så låt kunden stå för påminnelseavgiften enbart... Det är rätt mycket good-will.. ## Edit Kunden borde veta att han/hon gjort fel. Inte posten som slarvat? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja kunden skickade tillbaka varan efter att de 14 dagarna hade löpt ut, jag fick som sagt varan idag, påminnelsen gick ut förra veckan så nog vet kunden om att returen gick iväg sent.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag får ofta returer där kunden varken kontaktat mig eller betalat fakturan. Fakturan har naturligtvis redan förfallit till betalning när returen väl når mig.
Jag brukar kontakta Kreditor och säga att hela fakturan ska makuleras med undantag för frakt- och påminnelseavgifter. Därefter skickar jag ett mail till kunden och säger att denna förväntas betala samtliga avgifter. Hela poängen med Kreditor är ju att de sedan får bråka med kunden, så att man själv slipper gör det. Juridiskt har man rätt att kräva kunden på både frakt och påminnelseavgifter i det fall att denna inte returnerat varorna enligt distansavtalslagen. Blir kunden grinig så är jag bara glad över att bli av med honom/henne. Jag lägger hellre all min energi på att serva lönsamma kunder som betalar och gör rätt för sig. Det är sådana som jag vill ha som återkommande kunder – inte strulputtarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ha alltid i dina köpvillkor exakt vad som gäller och vad de kommer få betala. Var noga med att inte straffa alla kunder pga vad en enda gör.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
ja jag makulerade hela fakturan faktiskt. vilket fick till följd att kunden gick in igen ock handlade inte bara en gång utan 2 gånger till inom loppet av ett par dagar, och för ordentligt myckt mer.
får hoppas att jag slipper returer den här gången. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|