Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

HP vs Dell vs IBM vs Fujitsu Siemens

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-22, 15:32 #51
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
OT men ändå: Ett litet tips för de som kör servrar hemma. Tänk på att ni har en elkostnad för servern redan på c:a 150:- / månad. Den slipper ni om ni hyr in er. Dessutom lever med all sannolikhet servern längre i en kontrollerad datahall än hemma i skrubben.
Hur beräknar du det elpriset?
Har du en server som drar överjävligt med el?

En server drar ju inte 300W konstant även om du efter alla omräkningar skulle behöva betala 1kr per kwh.
Beror på elpriset men enkelt räknat så kostar el 1 kr / kWh inkl. skatter och moms (www.malarenergi.se). Jag har räknat på 200W i medelförbrukning per timme och 31 dagar per månad (148:80 avrundat till 150:-). Visst drar en riktig billig sunkburk med en ide-disk mindre men servern i den hår tråden är knappast strömsnålare med den lasten som beskrivs.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 22:23 #52
Emjs avatar
Emj Emj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Emj Emj är inte uppkopplad
Medlem
Emjs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Kör alltid SuperMicro, funkar bra och de har modeller som inte är lika djupa som en landningsbana, vilket är önskvärt ibland. Mullet är min favoritleverantör.. Det enda jag har att gnälla på är att Supermicros IPMI-kort är _SKIT_ och att HPs iLO är kärlek.
Emj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 22:45 #53
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by patrikweb@Feb 20 2008, 23:14
Beror väl hur man ser det, du kan ju få plats med 4 cpu, 8 diskar, redundanta psu, 32-64GB minne, 2 x pci. Så du får allt plats med mycket i 1U.
Var kan man köpa en sån 1U maskin?
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-27, 23:12 #54
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Beror väl hur man ser det, du kan ju få plats med 4 cpu, 8 diskar, redundanta psu, 32-64GB minne, 2 x pci. Så du får allt plats med mycket i 1U.
Var kan man köpa en sån 1U maskin?
VM i många diskar på liten yta?
http://www.supermicro.com/products/chassis/1U/?chs=113

Jag skulle gissa att Mullet ordnar nog fram en sådan om intresse finns.
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 16:11 #55
mandg mandg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2003
mandg mandg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2003
Jag hade nog valt IBM servers, vi har provat det mesta så som HP, F-S,Micro, och Dell.

Det hela slutade med att vi valde IBM.
Jag tycker att ibm har väldigt prisvärda maskiner mycket prestanda för pengarna.

Fungerar utmärkt i vår webbhotellmiljö, dessutom så fungerar även de andra 200 IBm servrarna perfekt. Bra och snabb support.

Det sista alternativet jag hde valt är Dell då deras support suger.
Hade en disk som gick i sönder, "teknikerns" förslag var att vi skulle ta ut disken och stoppa in den igen för att se om den fungerande då..kunde ju vara glapp enligt honom...hmm...

Alternativ två enligt honom var just att uppdatera firmwaren på maskinen/disken...hur interesserad är man utav att göra driftstopp..???

Hos IBm är det bara att ringa så kommer den en disk snabbt...alternativt så plockar man en från lagret....
mandg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 16:57 #56
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by mandg@Apr 1 2008, 16:11
Det sista alternativet jag hde valt är Dell då deras support suger.
Hade en disk som gick i sönder, "teknikerns" förslag var att vi skulle ta ut disken och stoppa in den igen för att se om den fungerande då..kunde ju vara glapp enligt honom...hmm...

Alternativ två enligt honom var just att uppdatera firmwaren på maskinen/disken...hur interesserad är man utav att göra driftstopp..???

Hos IBm är det bara att ringa så kommer den en disk snabbt...alternativt så plockar man en från lagret....
De få gångerna jag har behövt ha kontakt med Dells support ang. garantiärenden så har de också blajjat om att uppdatera firmware osv, har även hört det av flera andra jag känner som kör Dell-maskiner... Men säger man att man redan har gjort det så har de alltid direkt registrerat ärendet och kommit och bytt hårdvaran både för mig och de jag har pratat med om just den frågan. Men lite tjocka i huvudet är de allt....
al'Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017