FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan
Jag heter Daniel och har lite frågor angående egen mailserver. Jag har en win2003 burk nyinstallerad som väntar på hjälp. Jag har en domän reggad hos loopia och skulle vilja använda epostkonton på den. Men jag vet inte riktigt hur jag skall börja, Jag har misslyckats alla gånger jag försökt. Skall jag ställa in MX records på domän.se som pekar på serverns ip ? Hur går jag till väga för att binda rätt domän till servern så att servern förstår vad som händer när man skickar mail dit. Samt... hur i hela belsebub får man den inbygda smtp servern till att fungera (vill kunna maila från php osv. ) Vore riktigt tacksam för hjälp då jag är på gränsen att ge upp igen. ![]() Hälsningar Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
För att kunna ha en egen mailserver behöver du en fast publik Ip-adress som du pekar mx record till.
Smtpservern i Win2003 finns som komponent i IIS, behöver ingen konfigurering efter installation. Kolla så att antivirusprogrammet på servern blockar smtp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
tack för snabbt svar
Går det inte alls att köra mailserver om jag har dynamisk ifrån BBB ? Jag har förstått det som att det inte skulle vara några problem =/ När jag sitter och provar så kommer min outlook inte äns in på port 110 för pop3. Får en känsla utav att den här maskinen behöver en annan 2k3 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du installerat pop3 i din iis? Testa att köra telnet för att se ifall server svarar på pop3 och smtp.
Tillåter BBB att man har en mailserver på deras nät? De flesta leverantörer stoppar detta tror jag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
De flesta tillåter inkommande SMTP-trafik, utgående måste gå via deras mailrelayer dock. POP/IMAP har jag aldrig hört att det skulle vara spärrat.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|