Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilka domäner bör man äga?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-21, 09:22 #11
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Medlem

Planen är i dagsläget att utgå från en internationell inriktning. Troligtvis köper jag adresser för bbbb.se, aaaa.com, aaaa.net. Skipar .org. Använder .com som huvudadress och skapar sidor för olika språk via .com/sv/ .com/fr/ etc.

Jag tror inte att jag orkar med att säkra upp adresser för felskrivningar. Jobbar heltid som konsult och utvecklar mina projekt på fritiden med hjälp av ett mindre nätverk av utvecklare. Jag misstänker dock att felskrivningar kommer att bli ett problem. Det är två projekt som jag jobbar med och båda kommer att bygga väldigt mycket på ”word of mouth” när det gäller marknadsföring.

Humm, jag måste fundera mera… men tack för alla tips och råd.

Utvecklingstiden är några månader så jag får väl återkomma till våren när jag ska börja lansera tjänsterna.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 09:58 #12
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
jag hade reggat .org också, det kostar ju ca bara 60:-/år

och har "projektet" inte råd med det kanske du bör tänka om ;-)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 11:03 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Torreman@Feb 21 2008, 10:22
Planen är i dagsläget att utgå från en internationell inriktning. Troligtvis köper jag adresser för bbbb.se, aaaa.com, aaaa.net. Skipar .org. Använder .com som huvudadress och skapar sidor för olika språk via .com/sv/ .com/fr/ etc.
Jag tror inte att jag orkar med att säkra upp adresser för felskrivningar. Jobbar heltid som konsult och utvecklar mina projekt på fritiden med hjälp av ett mindre nätverk av utvecklare. Jag misstänker dock att felskrivningar kommer att bli ett problem. Det är två projekt som jag jobbar med och båda kommer att bygga väldigt mycket på ”word of mouth” när det gäller marknadsföring.
Humm, jag måste fundera mera… men tack för alla tips och råd.
Utvecklingstiden är några månader så jag får väl återkomma till våren när jag ska börja lansera tjänsterna.
Tänker du översätta till exempelvis tyska (eller andra språk där landsdomänerna är vanliga) så bör du nog överväga att även inhandla .de.
Oläst 2008-02-21, 11:29 #14
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Ara@Feb 21 2008, 10:58
jag hade reggat .org också, det kostar ju ca bara 60:-/år

och har "projektet" inte råd med det kanske du bör tänka om ;-)
sant, jag tar med den också. Ska somt sagt fundera på saken. Jag får dock ta det lite sakta, engelska, spanska och svenska ser jag inga bekymmer med. Men ska man satsa seriöst i tyska, franska länder mm bör man kanske ha tillgång till kunskap om språk, kultur mm. Har inte det kontaktnätet idag.

Pengar är ingen trång sektor... Däremot tid, skulle kunna jobba dygnet runt bara på att förverkliga ideer... men livet har väl andra värden också?

Sen tycker jag att det är skapandet som är roligast. Tillfredsställelsen ligger i att skapa en tjänst/produkt som man själv och andra tycker om. Det affärsmässiga är nödvändigt, men känns ofta jobbigt... eller det är kul att tjäna pengar men mindre kul att bevaka att andra åker snålskjuts på en lyckad ide.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-26, 00:02 #15
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Följdfråga: Är det många som skriver in namnet med bindestreck till exempel alla-annonser.se när de inte vet hur man skriver det eller köper man mest domänen för att skydda sig? Om någon annan skulle registrera domänen med bindesträck får den någon nackdel i sökmotorsrankingen för att den innehåller bindesträck?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 08:00 #16
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by aquastorm@Feb 26 2008, 01:02
Om någon annan skulle registrera domänen med bindesträck får den någon nackdel i sökmotorsrankingen för att den innehåller bindesträck?
I det fallet du tar upp alla-annonser, så skulle jag säga att den ur rankinghänseende snarare har en fördel eftersom bindestreck översätts till mellanrum och då får en minst lika bra associering till "all annonser"

Det har även spekulerats i att även vissa TLDer kan ha samma fördel i kombination av att subdomäners punkter översätts till mellanrum:

whats.your.name = whats your name
live.inside.asia = live inside asia
please.contact.me = please contact me
my.internet.id = my internet id
osv..

Jag gissar att det är något som fortfarande kan vara aktuellt, men att det är övergående.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 09:09 #17
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag kollade just upp .nu-varianten av min viktigaste sida och fick en liten chock och började må lite illa när jag såg att den var upptagen. Nån minut senare blev jag lugnare dock när jag insåg att det var jag som ägde den också. Minnet är bra men kort.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017