FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Jo precis som topic säger så skulle jag vilja fråga vad ni tycker är det bästa sättet att byta domännamn på? Jag ska byta domän på min hemsida, och vill gärna behålla min gamla Rank/Status hos Google. 301 redirecting sägs det, men är det verkligen så bra? Finns ju 302 också. Har sökt lite, men inte hittat något tydligt. Tack i förhand. mvh ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du vill flytta länkjouicen så använd 301 som är för permanenta flyttar...
Temporära är för 302... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Validating
|
Absolut inget annat än 301.
Vi switchade från seologik.se till www.seo.se den 15:e juni förra året. Det tog några veckor innan allt var placeringsmässigt tillbaka, dock med något snäpp sämre placeringar (1-2 ner). Det tog flera månader innan allt samats totalt över till seo.se men nästan 1 år innan total återställning var gjord. Summering: kör om det gynnar varumärket. Hans |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
TjörnDesign:
Jag trodde man gjorde på det sättet också tills jag läste på en hemsida att så inte var fallet, det gjorde mig lite orolig... Se själv: http://www.rightclickwebs.com/seo/redirect.php EDIT: Endast 45 inlänkar ger iofs inte så värst stor trovärdighet/pålitlighet... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Artikeln som du refererar till verkar inte riktigt ha koll på hur en flytt med 301 ska göras korrekt.
Man måste se till att varje sida på den gamla domänen pekas om till sin motsvarighet på den nya domänen. Om man missar det kommer det bli precis som de anger i artikeln, att startsidan verkar flyttas över bra utan något egentligt tapp men att undersidorna inte rankar i närheten lika bra. Och det är ju inte så konstigt. Om man enbart lägger en generell 301 till startsidan på den nya domänen kommer all länkkraft, även den till undersidorna, att förflyttas till startsidan på den nya domänen, inte till respektive undersida. Dessutom måste man ta i beräkning effekterna av en eventuell ombyggnad i samband med flytten (nämner det i och med att det är väldigt vanligt). Inte alldeles för sällan beror ranking för undersidorna till stor del på hur den interna länkstrukturen ser ut. Alltså hur länkkraften fördelas från sidor med månge ecterna länkar till sidorna med få externa länkar. Om man ändrar den interna länkstrukturen i samband med en flytt så kanrankingen på undersidorna komma att ändras. Ibland till det bättre, ibland till det sämre. Beroende på hur man bygger om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ps: Nu vill man ju inte gå dit nå mer om man ska få nå virus å skit =/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Enda jag kan tänka mig som triggat det är deras tracking script, låg inga skumma saker där nu när jag kollade igenom iaf...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har köpt flera domäner .com .net .org & .se men jag vill bara använda mig av .com är det här ett sökmotorvänligt sätt att redirecta?
Kod:
<? Header( "HTTP/1.1 301 Moved Permanently" ); Header( "Location: http://www.new-url.com" ); ?> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Om dessa domäner inte finns i Googles index eller inte har några länkar mot sig spelar det ingen roll hur du gör redirecten för sökmotorerna.
Jag skulle dock använt mig av en catch all 301 redirect i .htaccess om någon tjomme av misstag skulle länka till dessa andra toppdomäner... Options +FollowSymLinks RewriteEngine on RewriteRule (.*) http://www.maindomain.tld/ [R=301,L] |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|