Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Något som har varit med om detta?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-23, 13:20 #1
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Hej,

Fick i dagarna veta att någon har registrerat en konkurrents (www.mohlins.org och www.mohlins.name) domännamn och sedan lagt upp en redirect sida till vår sida.

Då jag är 100% säker på att jag inte har registrerat dessa domännamn så vart lite fundersam men slutade tänka på det sedan då det inte var någon större grej.

Fick idag ett konstigt mail från just vår konkurrent där någon har utgett sig att våra oss med vår mailadress [email protected] (Förstår inte detta riktigt, då dom inte kommer kunna få något svar då svaret går till min mail.),
"Hej!

Vänligen kontakta mig gällande adresserna www.mohlins.org samt www.mohlins.name, jag har ett förslag!

MVH
Daniel
"

Dom utger sig alltså både av att vara mig i person och att maila ifrån vårt företag. (Bara detta måste räknas som urkundsförfalskning, eller har jag helt fel då?).

Jag kollar upp ägaren på domänen som förvånasvärt är vårt företag (!) med ett ombud som jag aldrig har hört talas om, colvento.se.
Alla mailadresser tillhörande domänerna är dock riktade till deras egna infomail, (techmail, Registrant och admin).

Är detta någon ny method för att lura företagsägare eller är det bara ett engångstillfälle tror ni? Har någon annan varit med om detta?
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-23, 13:23 #2
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Såg nu att det fanns en tråd om detta företag under "Allmänt",
http://www.webmasternetwork.se/index...0&#entry220043

Skulle dock endå vilja veta hur man kan gå vidare med detta?

Då dom uppger sig för att maila ifrån vårt företag och registrerar domäner i vårt namn så blir man lite småförbannad. Det har även kommit ut på diverse forum att det är vi som skulle registrerat dessa domäner, vilket har gjort att vi har fått en hel del skit pågrund av detta.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-23, 13:29 #3
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Namnet "Colvento" bådar för domänskojeri.

Läs:
Ny domänbedragare i farten

Dock skumt att företaget reggat i ert namn.

EDIT:
Du hittade själv
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-23, 13:32 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Förstår inte riktigt poängen med det hela? =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-23, 14:12 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Om de spammar har då ägaren av domänen något ansvar inför lagen. Hur gäller det med inehållet: Om de lägger upp en sida vem ansvarar då för det?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-23, 15:34 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Det här var ett helt nytt drag som jag inte sett förut.

Följ bla den här tråden på Cint
Den sista stjärnan Colvento har alltså kopplingar till Terrapro It Scandinavia som har kopplingar till Systems Solutions SWE som flera trådar här på WN och Cint och en rad nyhetsblaskor vet har kopplingar till Domänregistreringar Europa som har kopplingar till Sellnet osv.

Det Colvento gör är att de går flera steg längre i sin hotprocess än tidigare verksamheter - dels har de en jeppe (med utländsk härkomst och utvandrad från Sverige) som registrerat http://www. doman centralen .net/ (med en lång rad kända varumärkeanspelande domäner i sin ägo) - som förstärker bilden av att de har en "kund" när de ringer och hotstressar till kunders köp ("Vi har en kund på denna domän som vi av erfarenhet vet lägger upp porrsidor bla bla ...se bara på den här adressen..osv") dvs underförstådd utpressning.

Sedan registrerar de nu även domäner i andras namn (www.mohlins.org står på er Yoghurt, men med colventos e-mailadress), dom pekar den alltså till konkurrerande sida för att skapa en helt annan typ av konkurrenshotbild och kontaktar alltså sedan den som de ska sälja till med att utge sig för att företräda/eller vara registranten (den dom satt som registrant) med "förslag" - Jag kan ju gissa att priset inte understiger deras vanliga taxa på 1900 per år och domän..

Tänkvärt: Om IIS får 1 ATF ansökning på 10 000 registreringar dvs någon som är redo för att slänga upp 10 000 SEK för att tvista - hur många är det då inte som faller för den här typen av utpressning som aldrig kommer upp till ytan..

..man blir ju så trött..
När ska Ekobrott eller vem det nu är som har hand om såna här uppenbara fall få tummen ur?

Rent konkret:
Det är registranten - den som står som registrant(owner) som är innehavare av domänen - kontakta Enom (som de registrerats genom) och förklara er som innehavare - efter förklaring om vad som skett får ni endera tillgång till domänen eller så kommer den att släckas ner. Var noga med att för Enom ange Colventos ombuds-ID (R39-LROR) så att de kan starta en intern utredning om ev. fler drabbade.

I annat fall - rent generellt - står det fritt att registrera ett domännamn med "egna" registrantuppgifter - den adressen får du göra vad du vill med - dvs du kan peka ut adressen till vilken annan adress som helst. (Det finns sidor som har tusentals inlänkar från egna eller andras domänadresser - se bara på aftonhoran.se eller ett helt annat exempel är ebay.cm

Däremot om du då tar kontakt med den sidans innehavare med "förslag" om att de ska få köpa din adress så är det helt klart tecken på "ond tro".

Juridiskt sett så är det alltså främst registranten (men kan också vara admin, billing, technical-kontakten) som är ansvarig för hur din domän används.

Jag är inte speciellt kunnig i brottsbenämningar, men nog tycker jag att det här luktar förtäckta hot, utpressning, urkundsförfalskning, förtal mm mm
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-23, 16:46 #7
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Feb 23 2008, 16:34
Jag är inte speciellt kunnig i brottsbenämningar, men nog tycker jag att det här luktar förtäckta hot, utpressning, urkundsförfalskning, förtal mm mm
Det behövs ett körkort för företagare. Det är nog det enda som kan råda bot på denna typ av brottslighet.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-23, 16:56 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Jag är inte speciellt kunnig i brottsbenämningar, men nog tycker jag att det här luktar förtäckta hot, utpressning, urkundsförfalskning, förtal mm mm
Det behövs ett körkort för företagare. Det är nog det enda som kan råda bot på denna typ av brottslighet.
Tror du verkligen det skulle hjälpa? Går ju att köra de flesta bedrägerier även som privatperson....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-23, 18:39 #9
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 23 2008, 17:56
Tror du verkligen det skulle hjälpa? Går ju att köra de flesta bedrägerier även som privatperson....
Du missförstår mig. Jag menade att nya företagare borde gå på en kurs där de lär sig om denna och andra typer av bedrägerier. Varenda ny företagare blir uppringd av t.ex. Yreg och katalogförsäljare som livnär sig på att sälja väldigt lite till ett väldigt högt pris. De bör lära sig att söka proaktivt i forum, på CINT, kolla olika "svarta listor" precis som de ska göra en kreditbedömning vid större affärer m.m..
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017