Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Modigaste svenska ombudet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-18, 21:16 #31
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 21:48
Visst skiljer sig priset på en limpa bröd från kedja till kedja men du kan inte sälja samma produkt till tredubbla priset någonstans och hoppas på det bästa =)
Du har inte köpt bröd på Gateau!
Sen får du precisera vad du menar med 3 gånger priset - vad bygger du det på?
Bi**ro betalar själva 120+moms för en domän som de säljer för 59+moms

Det är inget märkligt att vare sig ta 360+moms eller 177+moms - speciellt inte om du ska tjäna igen de 27-47 000 du redan investerat för att FÅ registrera namnet till kund - behövs ganska många såna kunder då- eller menar du att alla automatiskt ska sälja för 59+moms för att Bi**ro mfl har de prisnivåerna?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 21:25 #32
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag menar inte att de gör fel utifrån de förutsättningar de ges, dock är jag tämligen säker på att de lyckligtvis kommer försvinna i sinom tid. Hur mycket varje ombud går plus är inte särskilt relevant vad gäller utvecklingen utan snarare vad kunderna betalar och vad de får.

Du valde tydligen för tredje gången att bortse från poängen. Två helt olika limpor är inte samma produkt....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 21:47 #33
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 22:25
Jag menar inte att de gör fel utifrån de förutsättningar de ges, dock är jag tämligen säker på att de lyckligtvis kommer försvinna i sinom tid. Hur mycket varje ombud går plus är inte särskilt relevant vad gäller utvecklingen utan snarare vad kunderna betalar och vad de får.
Du valde tydligen för tredje gången att bortse från poängen. Två helt olika limpor är inte samma produkt....
Nej och registeringsupplevelsen hos två olika ombud är inte heller den samma. Jonathan och Anders ger dig inte kredit - det finns det många andra som gör, exempelvis.

Jag registrerar mina egna domäner hos ombud som faktiskt gör vinst på mina registreringar i gengäld skickas registreringen till IIS direkt när jag beställer och inte när min betalningar har kommit in.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 21:59 #34
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag menar inte att de gör fel utifrån de förutsättningar de ges, dock är jag tämligen säker på att de lyckligtvis kommer försvinna i sinom tid. Hur mycket varje ombud går plus är inte särskilt relevant vad gäller utvecklingen utan snarare vad kunderna betalar och vad de får.
Du valde tydligen för tredje gången att bortse från poängen. Två helt olika limpor är inte samma produkt....
Nej och registeringsupplevelsen hos två olika ombud är inte heller den samma. Jonathan och Anders ger dig inte kredit - det finns det många andra som gör, exempelvis.
Jag registrerar mina egna domäner hos ombud som faktiskt gör vinst på mina registreringar i gengäld skickas registreringen till IIS direkt när jag beställer och inte när min betalningar har kommit in.
Hehe, jo, men de flesta klarar att vänta en minut eller två =) Det är ju en helt annan sak om det handlar om snapback.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 22:00 #35
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 22:25
Jag menar inte att de gör fel utifrån de förutsättningar de ges, dock är jag tämligen säker på att de lyckligtvis kommer försvinna i sinom tid. Hur mycket varje ombud går plus är inte särskilt relevant vad gäller utvecklingen utan snarare vad kunderna betalar och vad de får.

Du valde tydligen för tredje gången att bortse från poängen. Två helt olika limpor är inte samma produkt....
Nja om jag bortsett från någon poäng har det varit oavsiktligt, saken är ju faktiskt att auktorisationer hos domänregistren inte är jämförbara med något annat jag kommer på, och det är väl ändå rimligt att spekulera från de faktum som gäller och ingen idag utopisk situation;

Som auktoriserad hos .se kostar det alltså 27-47K, hos Nunames 15K (om jag inte missminner mig), som ICANN-registrar ca 100K per TLD, för Eurid minst 10K Euro i deposit osv.
Med betungande initiala kostnader (innan du ens fått din första kund) behöver du som näringsidkare ta igen det någonstans - har du ingen annan kärnverksamhet du kan tjäna pengar på (som webbhotellen då har) så bör du rimligtvis lägga på en del på din egen kostnad för domänerna du säljer - eller?

Jag själv anser att jämförelsen ligger mer till hands med 1-kronas mobiltelefoner om du signar på 24-månaders teleabbonemang - för det är väl ganska rimligt att tro att telefonen i sig kostar betydligt mer än 1-krona..

Satsar du en krona kan du ju inte nöja dig med en tillbaka - "loosing on the swings, gaining on the roundabouts" eller vad det heter..

Alternativet att signa på som subombud finns ju, men regeln kvarstår att du måste tjäna betydligt mer än du själv betalar.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 22:32 #36
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 18 2008, 21:48
Det är fortfarande en väldigt ung bransch, tio år är inte mycket i det sammanhanget.... Visst skiljer sig priset på en limpa bröd från kedja till kedja men du kan inte sälja samma produkt till tredubbla priset någonstans och hoppas på det bästa =)
OT: Har du varit på NK och köpt bröd? Gudomligt goda limpor men priset.... Ontopic: En registrar som erbjuder trygghet genom att bevaka utgångsdatum och proaktivt betala förnyelsen innan ens kunden blivit fakturerad är kanske värd en timmes konsultarvode per domän. Smaken är olika
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 22:49 #37
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag ska inte tjabba mycket mer om det här, det är bara att inse att det finns delade meningar om det här.

Men jag vill som avslutande inlägg bara göra en i min mening lika utopisk idé som en på förhand enhetlig prisbild för domäner:
Hur skulle det se ut om registren skulle få för sig att förbjuda Webbhotell att sälja domäner?
Eftersom de större webbhotellen använt subventionerade domäner som en av de viktigaste marknadsföringskanalerna under ett antal år, skulle kartan ritas om ganska fort med ett flertal fusioner och uppköp till följd och kanske tom kursade verksamheter - tror jag iaf.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 00:14 #38
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Även om jag håller med Internet Sweden i allt väsentligt så tror jag aldrig domänregistraturerna skulle komma på en sådan idé - domänregistraturerna lever i symbios med webbhotellsmarknaden...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 00:32 #39
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Xamda@Feb 19 2008, 01:14
..så tror jag aldrig domänregistraturerna skulle komma på en sådan idé - domänregistraturerna lever i symbios med webbhotellsmarknaden...
Naturligtvis inte, därför skrev jag
Citat:
..i min mening lika utopisk idé..
Det var mer inflikat för att ge en bild av att domäner blivit lite av en freebie/giveaway eller slit-och-släng-produkt för webbhotellen - inget mer.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-19, 08:48 #40
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Ah... Jag var nog lite trött när jag läste ditt inlägg.

Fast just det är ju en helt korrekt observeration, i de flestas ögon är domännamn något som inte får kosta något. Det sitter en hel del personer på bland annat detta forum och förutsätter att domännamn skall säljas med förlust vilket visar på att marknaden för domännamn är allvarligt skadad.

Att sälja domäner, eller andra produkter och tjänster, under det egna produktionspriset är ju något som indirekt skadar marknaden i mina ögon. Det underbygger vad man annars brukar tycka illa om, nämligen uppbyggnaden av monopolliknande situationer (eller snarare oligopol, med risk för kartellbildningar). Den hårda priskonkurrens undanröjer alla mindre aktörer och lämnar ett fåtal större aktörer kvar på marknaden.

Ser man på vad Svenska Domäner gör i sin prissättning så är det egentligen det enda vettiga om man verkligen vill ha domännamn som sin primära inkomstkälla. Idag finns inte många på marknaden som är så modiga.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017