Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Relationsfråga i Access...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-18, 13:55 #1
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Tja..

jag har en fråga som hämtar värden i flera tabeller som har relationer till varandra... Det fungerar bra, men den visar bara poster där det finns relationer i alla tabellerna som är inblandade... Går det att få med även poster i tabellen tblItems där det saknas vissa relationer?

Kod:
SQL = "SELECT tblItems.SN, tblModell.Modell, tblStatus.Statusnamn, tblTillverkare.Tillverkare, tblUsers.Efternamn, tblUsers.Namn, tblverkOrter.VerkOrter FROM tblUsers INNER JOIN (tblModell INNER JOIN (tblverkOrter INNER JOIN (tblTillverkare INNER JOIN (tblStatus INNER JOIN tblItems ON tblStatus.[ID] = tblItems.[Status]) ON tblTillverkare.[ID] = tblItems.[Tillverkare]) ON tblverkOrter.[ID] = tblItems.[VerkOrt]) ON tblModell.[ID] = tblItems.[Modell]) ON tblUsers.[Personnr] = tblItems.[Personnr]"
Jag har en tabell med datorer i tblItems, kopplat till en tabell med användarna och deras personnr.. Jag får med denna frågan fram alla datorerna som har en användare kopplad till sig, dock syns inte datorer somär lediga, alltså saknar värde i fältet personnr..

Går det att lösa på ett smidigt sätt??

Jag bjuder på öl....
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 15:09 #2
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar

Reg.datum: Jun 2007
du vill göra en outer join med andra ord?
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-18, 16:18 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Yes, det är då en outer join du ska göra. Du kan göra antingen left outer join eller right outer join beroende på vilken tabell du vill ha värden från oavsett likhet eller inte. Läs mer om detta så lär du dig det nog ganska snabbt. Det är aningen lurigare än vanliga joins men inte särskilt svårt när man väl gjort det ett par gånger.

Ett varningens ord kan jag passa på att inflika. Se över din SQL-sats så du inte gör outer joins på fel sätt då du annars lätt kan få väldigt sega förfrågningar. Det kan ofta vara fördelaktigt att göra outer joins mellan två eller flera subqueries vid mer komplexa sökningar för att undvika att söka igenom onödigt mycket data.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017