FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kanske skulle bredda dig lite och köra Grabbogram istället? En låda med en snusdosa, en förifylld stryktipskupong och en dvd-film i samma presentlåda exempelvis?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Konceptet är dessutom lätt att utveckla med nya kombinationer etc, något som jag tror kan vara lite halvsvårt om man enbart riktar in sig på snus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej grabbogram känns inte rätt. Låter faktiskt som en eskortfirma, men jag förstår vad ni menar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Exklusivt snus är ungefär så bra som lyxiga tubsockor... det faller på sin orimlighet. (ber om ursäkt om jag förolämpade alla snusande entreprenörer som lägger in en hårdkramad Ettans efter aveccen... hehe) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du måste vara myndig för att handla på ALLA webbutiker på internet. Eftersom du ingår ett avtal vid köp. Om du inte har målsmans tillstånd dvs. Det som sätter käppar i hjulet är leverantörerna om de inte vill att du skall sälja på nätet. Annars kan det nog fungera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Det stämmer inte riktigt. Det stämmer att ett avtal som ingås av t ex en 14 åring inte bindande. Men det är inte förbjudet att sälja till 14 åringen. Handlaren får först problem när mamman hör av sig två veckor senare och vill återlämna den utslitna produkten. Då är det bara att hålla god min och återbetala köpebeloppet. Handlaren har dock inte gjort någonting olagligt, så länge denna går med på att låta häva köpet.
Som handlar så är man alltså ganska utelämnad och har i stort sett inga rättigheter när det gäller försäljning till minderåriga. När det gäller tobak så är det däremot helt förbjudet att sälja till minderåriga. Vad gäller snusogram så är det förmodligen bara att köra på tills någon 14 åring kommer över snus den vägen. Därefter får man betala viten och i värsta fall slå igen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det är väldigt lätt att undvika försäljning till minderåriga faktiskt..
Ta endast emot kreditkort, faktura och direktbetalning via bank. Alla dessa tjänster kräver att du är myndig. Skippa postförskott. När jag slutade med det har jag aldrig haft en endaste minderåring som beställt (förutom i sina föräldrars namn). I de fallen har jag ringt upp och verifierat. Annars är det bedrägeri helt enkelt, om de saknar tillstånd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Räcker väl med att han har person nr kontroll (inkl 4 sista) om det är nån mindreårig som beställer i falskt person nr så är det ju ett brott. Så vad är grejen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Citat:
12 a § Tobaksvaror som säljs till konsumenter skall tillhandahållas på ett sådant sätt att det går att kontrollera mottagarens ålder. Detta gäller även när försäljningen sker genom automat, via postorder eller liknande. Lag (2005:369). http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930581.HTM Det tyder ju faktiskt på att det skulle gå fint att sälja snus på postorder. Att göra en personnummerkontroll tror jag inte riktigt håller. Det räcker ju att jag som snusande 16-åring uppger ett giltigt personnummer och sätter detta som c/o till min egna adress. Olagligt, sure, men bankrån är också olagligt. Kanske skulle det funka att skicka det till personnumrets folkbokföringsadress. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|