FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag håller på och skall starta en butik på internet och nu skall vi välja rätt e-handelssystem/leverantör av butiken. I en annan tråd där jag efterfrågar tips på upphandlingskonsulter så vart jag tipsad att lägga ut kravspecen här för att få feedback. Så här nedan har jag lagt ut den största delen av kravspecen, dock har jag tagit bort delarna ”syfte med butiken” och ”kunderna” eftersom jag inte här vill lägga ut exakt vad för butik vi skall starta här. Man kan säga att det här är en första skiss på vad vi är ute efter och jag vill ha synpunkter, tips och råd på så mycket ni orkar, vill och kan svara på. Jag har inga bestämda krav på vilken teknik som skall användas på sidan, bara det funkar bra och sidan säljer bra är jag nöjd. ![]() Lite frågor: Vad ungefär kan ett sådant här system med dom funktioner jag har listat upp kosta? (jag förstår att det är svårt att säga exakt eftersom det skiljer mycket beroende på vilken leverantör man väljer osv.) Man kan formulera om frågan till: Vad skulle ni ha betalat max för ett sådant system? Framför allt kopplingen mellan affärssystemet och e-handelssystemet känner jag är viktigt och kanske komplicerad? Tips på vilket affärssystem vi skall välja? Och hur automatiserat kan man få det? När det gäller betalningslösningar och fakturor. Om man via ett annat företag gör en kreditupplysning, men sedan gör allt själv. Skriver ut fakturan, skickar med den och sen antar jag att man får gå in på den internetbank man använder och kolla att dom har betalt. För att sedan manuellt föra i den uppgiften i faktureringssystemet? Får man automatiskt upp påminnelser i faktureringssystemet att en kund inte har betalt? Vad skall man ta för förseningsavgift om kunden inte har betalt? Smakar det mer än man sparar, att sköta fakturering själv? Är det bättre att sälja fakturan direkt? Ungefär hur stor avgift tar dom i %? Vad skall mer in i kravspecen? När det gäller det juridiska, vad skall man tänka extra mycket på? Jag hade tänkt anlita min advokat en timme eller så, även fast han inte kan e-handel så lär han väll kunna se om avtalen ser schyssta och ok ut. Kravspecifikationen: 3. Integration med olika affärssystem I dagsläget har vi inte bestämt vilket/vilka affärssystem vi skall välja, det beror på vilket e-handelssystem som vi kommer att välja och vad som då passar och är möjligt. Men det vi vill/önskar skall funka är följande: Ett lagersystem som är kopplat till e-handelssystemet så att kunden kan se om varan är i lager och att antal artiklar i lagret automatiskt ändras när te.x en kund har lagt en order eller när vi skickat ordern. När kunden har lagt en order skall uppgifterna automatiskt föras in i faktureringssystemet och till bokföringssystemet så att ordern automatiskt blir till en verifikation, om det går vill säga. Att systemet automatiskt räknar ut fraktkostnaden för kunden. Vi kommer ifrån början ha ca 2-300 varor i butiken, senare runt 500-1000. Och på sikt det mesta i lager. Så ett bra system för att hantera lagret är viktigt. 4. Vilka funktioner som vi vill skall finnas i butiken · Egen användare för kunderna Kunderna skall i samband med första köpet dom gör, kunna välja att bli medlemmar och då kunna logga in med användarnamn och lösenord nästa gång dom handlar. Då kan kunderna spara sin leveransadress och ha en egen info sida där dom kan se info om aktuella orders te.x se kolli nr, info om gamla orders mm. Men det skall inte vara ett krav att kunderna måste bli medlemmar för att kunna handla. · Sökfunktioner i butiken Kunderna skall kunna söka i butiken efter produktnamn, tillverkare eller typ av produkt. En sökruta skall finnas med hela tiden i butiken där man kan välja att söka på dom vanligaste sökalternativen. Men man skall också kunna klicka på en knapp man te.x kan kalla ”avancerad sökning” där man mer utförligt kan välja sökkriterier. · Tipsa kunderna om andra liknande produkter När kunderna kollar på en produkt i butiken skall det finnas en ruta vid sidan om som ger tips på andra liknande varor som andra kunder som har köpt den aktuella produkten också har köpt. Eller andra varor som vi på butiken tipsar om. · Varukorg Man skall te.x i högra hörnet se varorna i sin kundkorg och vad alla varor tillsammans kostar. Där skall finnas en knapp ”ändra kundkorgen” som gör att kunderna kan ändra i varukorgen och en knapp ”till kassan” som gör att kunderna kommer till kassan. Kunderna skall enkelt kunna ändra i kundkorgen och ta bort varor · Nyhetsbrev Det finns planer på att eventuellt göra ett nyhetsbrev som skickas ut 1gång i månaden. Detta är dock ngt som vi inte kommer att göra i början, utan det kan bli aktuellt när butiken har varit igång ett tag och har hyfsat många kunder. · Kundrecensioner Eventuellt kan det vara intressant att låta kunderna kunna ge betyg och skriva recensioner om produkterna. Detta är inget krav utan mer en möjlighet som vi vill undersöka om och hur det går att ordna. Detta kan då bli aktuellt lite längre fram när butiken varit igång ett tag och har hyfsat många kunder. 5. Betalningslösningar Kunderna skall kunna välja hur dom vill betala med följande alternativ · Faktura · Betalkort (visa, mastercard) · Postförskott När det gäller faktura, så vill vi att någon tredje part skall sköta kreditupplysningen. Men om vi skall sälja fakturan direkt till det bolag som gör kreditupplysningen och få pengarna direkt eller om vi själva skall sköta det, är inte bestämt. Det beror mycket på kostnader och hur smidigt man kan sköta det själv. Faktura via e-post? Vi funderar också på möjligheterna att kunna skicka fakturan på e-post som te.x loopia.se gör, finns det möjlighet att göra det så kan det vara intressant. Direktbetalning via bank? Det kan också eventuellt vara intressant med direktbetalningar via bank, det beror mycket på kostnader om det blir aktuellt eller ej. 6. Driften, uppdateringar mm Butiken skall vara lätt att uppdatera för oss själva med nya varor. Helst någon form av mall/program där vi bara matar in bilder, text och pris. Vi skall också enkelt kunna lägga in nya varukategorier. Ha egna banners på sidan med olika kampanjer Ev köra vissa kampanjbanners i flash. Vad driftorganisationen kostar? är av stor betydelse. Viktigt är också vilka åtaganden som leverantören av e-handelssystemet har när det gäller driftsäkerheten mm. Vad finns det för support och vilka tider? 7. Sökmotorer. Vi vill att kunderna skall kunna hitta oss via sökmotorer. Systemet bör kunna skapa rena länkmenyer och nödvändiga metataggar för varje produkt. Om också skall anlita någon SEO specialist är en öppen fråga, som eventuellt kan bli aktuellt. Vi vill också köpa vissa sökord. 8. Design Vi vill ha en egen unik design på hemsidan. Det är självklart svårt att med ord förklara hur vi vill att butiken skall se ut, men lite kort om vad vi är ute efter. Själva strukturen på sidan, skall vara enkel och tydlig så att kunderna hittar lätt och inte behöver klicka så många steg för att komma till produkten dom är ute efter. När det gäller själva designen på sidan så vill vi ha en ganska enkel och ren sida utan att vara tråkig. Vi vill inte ha en så spektakulär sida som möjligt, utan en så säljande sida som möjligt. Vi behöver också någon som kan göra reklambanners och vanlig reklam till papperstidningar. Antingen så anlitar vi en extern reklambyrå eller om leverantören av e-handelssystemet/dom som gör designen på sidan också kan leverera banners och övrig reklam. En helhetslösning för hela vår grafiska profil vore smidigt. 9. Övrigt När det gäller villkor och avtal, är det något man får återkomma till lite längre fram. Men viktigt är att det är tydliga avtal så man vet vem som skall göra vad och när. Samt klart och tydligt vad leverantören garanterar och/eller har ansvar för, när det te.x gäller driftsäkerheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
"sen antar jag att man får gå in på den internetbank man använder och kolla att dom har betalt" kanske går med 10 inbetalningar om dagen men hur gör du när det är 1000? När det gäller betalningar bör du skaffa dig ett OCR konto hos någon av bankerna (bankgiro) samt kolla om du inte kan få ut informationen om inbetalningar på fil som du sen kan läsa in i ekonomisystemet. Annars kommer administrationen att äta upp all din vinst.
När det gäller kravspecen är du på rätt väg men den är på tok för tunn och full med frågetecken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jo självklart tänkte jag skaffa både plus och bank giro, men jag visste inte hur det praktiskt funkar när det gäller hur man kollar att kunderna har betalt. Att få den infon i en fil och bara mata in i affärssystemet vore ju superbra, brukar det funka i dom flesta faktureringsprogram eller? vad för typ av fil brukar det vara? Jo kravspecen är ju fortfarande full av håll, men kul att höra att jag är på rätt väg i varje fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Modda OSC lite sedan är det bara att tuta o köra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Ofta när man väljer en e-handelslösning så har man oftast redan affärssystemet på plats. Jag tycker ni först och främst bör välja ett bra affärssystem som stödjer era affärsprocesser från "sälj" --> "leverans", och inte nu börja i andra änden. Det tror jag blir klart svårare att få ihop. Integration går alltid att fixa och kostar olika beroende på diverse funktioner. Här bör man först se till att affärssystemet man väljer har ett öppet API eller WebServices som man kan använda sig av. Finns inte något av dem måste någon bygga integrationen direkt mot det affärssystemets databas, vilket inte är så lysande med tanke på framtida uppdateringar av affärssystemet. Så, mitt tips är att ni först väljer ett affärssystem, med stöd för era processer, och därefter väljer ni ett e-handelssystem som också har ett öppet API eller har WebServices, färdigt eller om det går att modda något Open Source system som osCommerce. Har ni skapat era affärsprocesser, för hur allt ska fungera? Om inte är det hög tid att fixa dessa, speciellt om ni har tänkt ha någon form av integration mellan olika system. Utan dem kör ni vilse efter ett tag ... cya, /PatrikB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo, ett tillägg.
Om man bygger en integration så bör den naturligtvis vara en "2-vägs integration". Då ni lätt vill kunna administrera produkter m.m i e-butiken, så bör den funktionaliteten finnas i affärssystemet. Ert affärssystem ska vara "master" vad gäller lager, produkter som finns att erbjuda kunder m.m, och bör således även gå att ändra/ta bort/lägga till i affärssystemet. När något ändras osv så bör integrationen se till att e-butiken även uppdateras. Det kan vara ett pris, ett erbjudande vad som helst som har att göra med en e-butik. En annan sak att tänka på, som jag saknar i de flesta olika e-handelssystem, är nyttjandet av olika prislistor. i osCommerce är ju allt kopplat direkt på produkten, inte till en prislista. Om man använder sig av prislistor kan man lätt börja uppdatera nya prislistor innan den aktiva går ut. Kanske borde även detta vara ett krav i er spec? cya, /PatrikB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Vi har prislistor med 4 olika kundpriser som enkelt uppdateras med två klick. Vill du ha ett helt integrerat affärssystem med e-butiken så fungerar det med OsC, men det är på inga sätt optimerat för det. Pris? Runt 25-60tk exkl moms. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() cya, /PatrikB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Ok, bra då vet jag att jag skall välja ett affärssytem och e-handelssystem som har öppet API eller har WebServices. Men vad menas med API eller webservices är det en typ av fil eller vad? exakt hur våra affärsprocesser skall fungera rent praktiskt, är inte klart är. funderar/försöker lära mig hur det rent praktiskt skall se ut i varje moment, viktigt att allt klaffar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Detta kanske kan va nåt: http://www.expertsystems.se/
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|