Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PayPal och moms

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-13, 11:38 #1
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Jag använder ett amerikanskt företag (Emetrix) för min kontokortsförsäljning. De är återförsäljare rent lagligt, men jag kollade ändå reglerna med Skatteverket, för att vara säker.

De svarade att eftersom jag säljer en "tjänst" (begränsade rättigheter att använda mina bilder) spelar det ingen roll vem som levererar, utan den som processar/tar emot betalningen räknas som säljare. Glasklart, enligt dem. Emetrix lägger på moms på beställningar från EU, så den biten är korrekt.

PayPal anser sig inte vara återförsäljare och lägger därför inte på moms, utan den sköter jag själv. Idag slog det mig en sak (fattar inte att jag inte har tänkt på det förut): PayPal processar ju också betalningar och det betyder ju att de också borde räknas som säljaren i mitt fall!? Därmed är de också skyldiga att betala lägga på moms. Eller har de hittat något kryphål i den lagen? Någon som har någon koll på det här?
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-13, 13:05 #2
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Paypal kan vara klassat som finansielltjänst och därmed momsbefridad, och du själv är säljaren medans paypal bara förmedlar betalning ung som bankgiro/postgirot.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-13, 13:19 #3
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Tack Johan! Ja, det verkar ju inte osannolikt att det är så.

Numera bor jag alltså utanför EU. F.n. är jag inte momsregistrerad i Norge eftersom jag inte når upp till 50.000 NOK-gränsen (har största delen av försäljningen utanför EU), men jag lär komma dit nästa år och då blir det nog lite att reda ut... Jobbigt med EU!
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017