FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hallåj, finns det nått smidigt sätt att få en tonad bagrunds färg utan att använda en gigantisk bagrundsbild (som kommer få sidan att se olika ut beroende på skärmupplösning).
Med "tonad" menar jag t.ex mörkgrön i överkant med en mjuk övergång till ljusgrön längst ner... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
I din CSS kan du skriva background-color:#669966; background-image:url(mingradientbild.gif); background-repeat:repeat-x;
och då kan du göra bakgrundsbilden tex 1px x 500px stor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ok, sträcker den ut/drar ihop bilden beroende på skärmupplösning då?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej, men se till så att background-color har samma färg som där toning slutar. Kanske inte den lösning du är ute efter, men den är helt klart vanligast.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bilden är alltså 1 pixel bred och 500 pixlar hög; så toningen ser bra ut oavsett bredd (repeat-x innebär att bilden repeteras i sidled, men inte i höjdled) i upp till 500 pixlar.
När bilden tar slut eller om den inte kan laddas används istället bakgrundsfärgen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
aaaah ok, inte exakt vad jag tänkt mig men en helt klart acceptabel lösning. Tackar för tips och förklaringar.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|