FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Har funderat på en lösning som eventuellt skulle kunna höja clickrate´n för webbpublicister, och är intresserad av er feedback... Om man utgår från att vissa besökare inte gillar att få reklam i webbläsaren men inte kommer ifrån det, skulle de kunna tänka sig att få riktad reklam istället för slumpad reklam genom att registrera en enkel anonym profil hos en obereonde part? Jag menar, "om du nu envisas med att visa reklam för mig, visa då något som jag verkligen är intresserad av". Kontextuell annonsering kan i många fall visa relevanta annonser, men om jag nu älskar de senaste programmeringsböckerna och får se en sådan erbjudas till ett bra pris, tror jag personligen att det är större chans att jag klickar på den än på en cykel annons på blocket, för att just den sidan handlar om en cykel till salu. Nu är vi alla givetvis olika, men ni förstår säkert vart jag vill komma. Teknisk parantes, det kan ju tänkas att du inte har någon relevant programmeringsbok att presentera för mig, men du kan troligtvis rikta reklamen till ett visst kön, ålder och/eller geografi. Varför visa ett strykjärn för en 18 årig kille på 30% av hans totala sidvisningar när du kan visa en rakapparat? Nyfiken på svar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är tveksam till att så många skulle orka ta sig tiden till att fylla i en profil (även om det kanske bara tar någon minut). Men annars är idén inte alls fel, vore kul att testa!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En bra ide som används för lite i sverige idagsläget. Dock tror jag att segmentet som är trött på annonser är beredd att lägga ner tid på det hela och fyll i en profil. De flesta siter kan be om informationen som kön, ålder och sen kompletera med geografisk ip nummer och surfvanor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men då kommer du troligtvis att associeras med en profil och du är inte anonym längre vilket troligtvis kommer begränsa antalet profiler.
Min tanke är främst på sajter som inte har någon form av medlemskap där samtliga besökare endast kan identifieras av geografisk ip t ex... Ser du inte hellre en global lösning, dvs du registrerar dig på sajt X och surfar sedan till sajt Y som också är medlem i "profil" nätverket och användaren slipper logga in eller registrera dessa uppgifter på nytt? Kul att höra er respons... finns det fler kommentarer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är du trött på reklam så lägger du energi på att bli av med den via adblocker osv ... att man lägger ner samma tid på att istället fylla i en reklamprofil och gör sig själv ännu mer värdefull för annonsörer tror jag knappast slår hos den stora massan ...
Däremot en intressant tanke i andra sammanhang, men målgruppen personer trötta på reklam tror jag inte på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Palmik, låt oss säga att vi tittade på fel målgrupp och fokuserar bara på dem som verkligen bidrar till att annonsering är lönsamt på nätet.
Samma idé som innan och låt oss säga att den attraherar bara dessa, är inte chansen ganska stor att denna massa kommer att generera en högre CTR än innan rent hypotetiskt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Förstog inte riktigt ditt inlägg, iaf här kommer nåra länkar:
http://www.ecommerce-guide.com/news/trends...p/10535_1012751 http://www.acm.org/crossroads/xrds7-1/cookies.html lite offtopic; http://openid.net/ Iaf, vet inte om jag förstått dig rätt ... men det du funderar över skulle jag säga redan görs fast utan personers medgivande ... tjänsten du beskriver skulle göra samma sak fast med personens medgivande ... i övrigt ser jag ingen skillnad Naturligtvis kan du höja ctr om du vet vad personen är intresserad av ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|