Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Preliminär budget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-13, 14:35 #11
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Tien@Dec 13 2007, 15:23
Eftersom problemet tycks vara att få ihop spelare innan bidragsperioden är slut, skulle man väl kunna tänka sig att skapa spelet nu. Bli klar med spelet någon gång under våren. Sedan, undertiden spelet samlar spelare och reklamen gör nytta, arbeta med annat eller anse sig vara arbetslös, tills spelet drar in tillräcklingt. Man kan ju tänka sig deltidsanställning under den tiden.
Det är det enda som fungerar. Om du kör järnet nu från början och inte har pengar att leva för kommer du tröttna snabbt och det hela kommer att sluta i pankaka.

Hittar du en annan inkomst tills du hittat det dubbla mot vad du räknat med här så kan det fungera för dig, men det kommer att ta tid förmodligen.

Lycka till
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-13, 22:20 #12
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Kan bara instämma. Hitta nått halvtidsjobb eller något som drar in tillräckligt för att överleva och fundera ut saker att programmera under dagarna för att ägna dig åt detta på kvällar och helger. Den dagen du gör tillräcklig vinst för att kunna leva på detta kan du nog överväga att säga upp dig och starta eget.

Det är inte pessimistiskt menat, endast realistiskt och inte ens nära på lika riskfyllt som att starta direkt utan andra inkomster.

Lycka till!
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-14, 07:06 #13
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Som jag ser det, så kan du alltid försöka köra på din idé. Om det efter ett halvår visar sig att det inte kommer att fungera, så är det bara att lägga ner den och ta ett jobb. Friskt vågat är hälften vunnet.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-14, 08:07 #14
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem

hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar

Jag har skickat PM till dig. Vi jobbar hela tiden med bolag som vill komma upp i kritiska nivåer. Har lite olika modeller som kanske skulle vara intressant.

Har du ett bra spel så fixar vi spelarna
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-14, 19:56 #15
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by Tien@Dec 12 2007, 22:47
Annars innebär 1000kr / mån att det går att köpa en server 12 000 / år och det borde väl räcka, hoppas jag. Eftersom det är en karta som måste ritas upp (det är främst det som skiljer från andra liknande spel) går det åt en hel del kraft.

Får jag 10 000 spelare innebär det förståss
Utgifter
Server = 1000
Övrigt = 500
Hej

Kalkylen håller nog inte. Om du säger att du har en karta som ska ritas upp som tar en massa cpu och samtidigt inte räknar på en större kostnad på servern på 10 000 besökare än 5000 besökare så kommer troligtvis en server till att behövas. Vart denna gräns finns är svårt att säga utan belastningstest men budgetera för att kostnaderna för server också ökar i takt med intäkterna/besökre.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-15, 02:37 #16
Dejvs avatar
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem
Dejvs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jag är insatt i branschen och kan skriva att det ska till mycket för att nå de nivåer du budgeterat.

Exempelvis den summa du räknar att dra in på reklam på 5 000 spelare är helt orealistisk, inte ens i närheten. Webbaserade spel är usla CTR-maskiner, likaså forum. Att räkna på att snitta 50 kr/betalande är inte heller helt självklart. Särskillt inte efter skatter och avdrag från operatörer.
Börja med att försöka samla data innan du gör din budget. Men reklamintäkter kan du intialt helt räkna bort.

Det är ett STORT jobb att bygga webbspel som håller för massor och är underhållande, tro mig. Och ska du verkligen konkurrera i branschen bör du ha tillgång till duktiga grafiker, flash-programmerare, PHP-programmerare och folk som kan databaser och servrar. Om du vill slåss med de stora elefanterna alltså. Branschen har i samband med web 2.0 utvecklats mycket. Det är inte samma bransch som det var för 5 år sedan. Sanna mina ord...

Fördelen är väl den att när väl allt är klart, säg efter ett år, så har du byggt ett värde i all kod och grafik. Förhoppningsvis har du dessutom en databas som är värd en del. Mina 2c.
Dejv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017