FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Då var det gjort.
Alla utgående länkar har fått rel=nofollow på sig. Anledningen är den ökade misstänksamheten mot länkfarmer och att jag har ett stort antal utlänkar, som i och för sig går till serösa domäner som elbolag och kommuner (energirådgivare). Men risken finns ändå att G ser min sida som en länkfarm. Med nofollow så kanske det blir en omvärdering. Vad tror ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Risken är inte obetydlig för att du kommer få en sämre placering.
- Nofollow skall användas på länkar som du inte själv har kontroll över, tex i kommentarer och forum. Om du bara har nofollow på alla länkar kan det tolkas som att allt material på din sida är gjort av besökare du som webmaster inte litar på. - Du tappar eventuellt nischningen som ges när du länkar ut (1), sökmotorer använder utgående länkar för definera vilket kluster av sidor du hör till. - Den tidigare metoden för att ranka webbsidor (innan pagerank) som kallades för hubbar/noder (2) säger att hubbar är de sidor många noder länkar till. För att en nod skall bli en hubb måste den ha utgående länkar enligt ovanstående metod. Detta är den metod tex altavista använde och något jag ser många likheter i med googles nya metod trustrank som Hans har skrivit mycket bra om här på forumet (3). Lite referenser: (1) http://forums.searchenginewatch.com/archiv...php/t-4102.html (2) http://www.cs.brown.edu/memex/ACM_Hypertex.../papers/10.html (3) http://www.webmasternetwork.se/f11t11812hl-st0.html Ovanstående påstående kommer dock inte från de länkarna specifikt även om det är lite readup för dig. Tankarna kommer från döda träd-källor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som du själv säger, du har seriösa, relevanta länkar. Nofollow är främst avsett för att markera "sålda länkar" och "spam-kommentarer" i bloggar.
Jag tycker inte man ska missbruka nofollow, och har man sitt på det torra ska man inte använda sig av nofollow. Seriösa länkar kommer hjälpa användare att hitta det de söker efter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Intressant. Håll oss uppdaterade om hur det går. Grazzy kan mycket väl ha rätt, men om du skulle falla i serpsen så är det bara att ta bort nofollow igen.
Du "tar bort" relevanta länkar (vilket kan anses vara dåligt), men läcker mindre PR (vilket kan vara bra). Frågan är vad som väger tyngst. Det ligger absolut inte i Googles intresse att folk slutar länka till varandra, eller applicerar nofollow på samtliga utlänkar. Stora delar av Googles värderingssystem bygger på länkar. Om Google skulle betrakta relevanta utlänkar som något ont, så underminerar de på sikt sin förmåga att ranka webbsidor på ett bra sätt. Min gissning är att din ändring med nofollow inte kommer att påverka din placering i serpsen överhuvudtaget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Intressanta länkar, Grazzy!
Anledningen till denna åtgärd är att Googles förslag på liknande sidor åtminstone till en början alla var länkfarmer. Och det är kanske så sidan såg ut för G, långa listor och en massa länkar ut. Eftersom G inte tycker om länkfarmer så kan det ha legat mig i fatet. Å andra sidan, jag har relevanta utlänkar och seriösa utlänkar och placerar mig hyggligt i serpsen. Nästa fundering: Vad skiljer en länkfarm från en vanlig sida med många länkar? Jo länkfarmen har inte nofollow. Därför gör jag ett test och ser vad som händer. Tolkas sidan annorlunda? Det sägs att G följer länkar även om det står nofollow på dem, gud vet bara hur det räknas in i algoritmerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Din sida är ju alldeles för seriös och fin för att platsa under den kategorin! En länkfarm är en webbplats som består av väldigt många, i stort sätt, identiska sidor, vars enda syfte är att generera bättre placering för andra webbplatser. Alltså, endast i SEO syfte. Klassiska länkfarmar innehåller egentligen ingen information som är av något större intresse för någon annan än sökmotorerna. *** En kund jag hade (under en kort tid) hade en "dold" sida med massa suspekta länkar. Det var nåt typ av suspekt samarbete med något av de stora SEO företagen som finns representerade på detta forumet. Min stillsamma hämnd mot detta bedrägliga beteéende var att skriva "nofollow"-tagg i koden. Jag ska leta upp sidan och se om det finns kvar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tog upp en liknande fråga när jag var på SEO-forumet för någon vecka sedan och då var svaren det samma att om du har relevanta länkar (i mitt fall länkar till mina kunder), så ska google inte straffa dig för det eftersom det är grundtanken med Internet.
Men självklart om du säljer textlänkar som annonser, så kan du lägga no-follow på dem. Eftersom då blir de just bara annonser och inte en köpt länk (med seo syfte). /Micke |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att sätta rel=nofollow är ett konstigt beteende, som inte följer någon standard eller "best-practise". Ta bort är min klara rekomendation
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Tack för alla synpunkter.
Efter en vecka har följande hänt: Jag har blivit av med direktlänkar på ett sökord där jag låg etta, men ligger fortfarande 1:a. Direktlänkarna kommer och går så det kan vara tillfälligt. Ett annat sökord har gått från 2:a till 1:a. I övrigt inga noterbara förändringar. Återkommer längre fram. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|